5 tipů pro zdravou kancelář

5.3.2018 - Díky pokroku v digitálních technologiích stále více času trávíme v kancelářích, za počítačem nebo na mítincích. Pracovní styl se dynamicky vyvíjí. Žádná jiná oblast nepodléhá tak rychlému morálnímu opotřebení jako právě zařízení kanceláří. Neplatí to pouze pro počítačovou techniku, ale i pro nábytek a ostatní zařízení. Právě proto je z dlouhodobého hlediska ekonomické i efektivní investovat do nadčasových materiálů, designu a zdravé dispozice.

Tolik k prostředí. Ovšem co se týká každého z nás, můžeme udělat pro své tělo při sedavém zaměstnání v kancelářích maximum, abychom se cítili lépe a netrpěli zbytečnými zdravotními problémy, které s neustálým sezením a pasivním pohybem souvisí. Přinášíme vám komplexní pohled a praktická řešení, jak předejít bolavému kancelářskému syndromu. Správné držení těla, nastavení pracovního prostředí, krátké aktivní přestávky a pravidelný pohyb nejen mimo kancelář výrazně snižují riziko chronických zdravotních problémů, ale také zvyšuje efektivitu a radost z práce.

Seďte aktivně

pravidelně střídejte aktivní, poloaktivní a pasivní sezení. Udržujte si správné držení těla, obměňujte sezení na židli se sezením na gymnastickém míči a stáním. 

3 typy sezení

Pohybujte se

snažte se každých 30-60 minut vstát ze židle. Projděte se po kanceláři, využijte krásného výhledu z okna, pokud máte, a u toho se protahujte. Vědomě si dejte tiskárnu nebo odpadkový koš mimo váš bezprostřední dosah, abyste museli vstát ze židle. Procvičujte tělo během krátkých pravidelných přestávek, abyste ztuhlé tělo protáhli, rozproudili energii a snížili svalové a mentální napětí.

Nastavení pracovního prostředí

Správné nastavení monitoru, klávesnice a myši sníží riziko zdravotních problémů v kanceláři.

Prázdný pracovní stůl vám dá pocit, že máte vše pod kontrolou. Založte si hotové věci a zbytečné předměty ze stolu do šuplíku, aby Vás nerozptylovaly. Zejména máte-li sklon k chaotickému stylu práce, styl „čistého stolu“ vám pomůže. 

Pracovní plochu si rozdělte do 3 zón

Zelená zóna se nachází v dosahu pokrčených paží, aniž by člověk musel natahovat ruku. Tady jste schopní si udržet správné držení těla. Měly by se zde nacházet předměty stále potřeby, které jsou používány 30 a vícekrát za hodinu.

Žlutá zóna se nachází v dosahu napnuté paže, ale člověk je stále schopný udržet si správné držení těla. Zde by se měly nacházet často používané předměty, které jsou využity 10 – 30 krát za hodinu.

Červená zóna je prostor na pracovním stole nebo v jeho těsné blízkosti, kam se člověk pro zde uložené předměty musí natáhnout do takové míry, že si už neudrží správné držení těla. Jsou tu předměty, které se používají méně než 10 krát do hodiny. 

pracovní plocha

 

Radostné pracovní místo

Příjemné prostředí kanceláře docílíte nejen nábytkem, ale i následujícími elementy:

Světlo a čerstvý vzduch - pro snížení napětí očí je důležité správné nastavení osvětlení. Čerstvý vzduch nejen zvyšuje pracovní produktivitu a kreativitu, ale také zdraví a pohodu při práci.

Obrázek, který inspiruje - dejte si na stůl obrázek s inspirující osobností nebo někoho blízkého, ať už je to člověk nebo zvíře. V jedné neuvěřitelné studii prokazovali účastníci lepší pracovní výsledky, když se dívali na fotku zvířecího mláděte. Dospělá zvířata tento efekt neměla.

Květiny v kanceláři – květiny v kanceláři pohlcují nezdravé toxiny ze všech možných technologií, které jsou kolem nás a nahrazují je kyslíkem. Bylo prokázáno, že květiny zvyšují produktivitu a zlepšují psychický stav člověka. Mohou vytvářet přírodní bariéry a vypadají krásně. Navíc pohled na ně může být pro Vás inspirativní a uklidňující.

Zdravé pochoutky a dostatečný pitný režim 

Jedna starodávná moudrost praví: jsi-li nemocný, změň styl života. Jestliže to nepomohlo, změň stravu. Pokud nepomohlo ani to, jdi k lékaři.

Zkuste ze začátku místo oblíbených sušenek nebo čokolád zdravější variantu v podobě oříšků, ovoce (banány, jablka, hroznové víno) nebo sušeného ovoce.  Tady je pár tipů, jak si zpříjemnit práci zdravým mlsáním:

- Hrst vlašských ořechů, které jsou výborné proti stresu, nebo jiné druhy ořechů.

- Jablko s přírodními mandlemi. Mandle zpomalí vstřebání cukru z jablka do těla a také dodávají zdravé tuky a bílkoviny.

- Hruška s bílým jogurtem,možno osladit medem a přidat oříšky.

- Avokádo se špetkou soli. Avokádo je považováno za superpotravinu. Špetka soli jen přidá avokádu specifickou chuť (ideálně na celozrném pečivu).

- Ovocný salát s jogurtem.

- Koktejl z ovoce a bílého jogurtu, ovocné smoothie nebo zeleninová šťáva.

- Borůvky s kouskem organického tvrdého sýra. Borůvky obsahují velké množství antioxidantů, vlákninu a nízké množství cukru. Sýr zase obsahuje bílkoviny a vápník. 


Pitný režim

- Pijte vodu, i když máte jen lehkou žízeň.

- Nejčastěji pijte čistou měkkou vodu pokojové teploty.

- Mějte na stole připravenou vodu k okamžité konzumaci.

- Pozor na kávu a „kolové“ přeslazené nápoje.

- Starší lidé by si měli množství tekutin raději počítat.

 

Realitní novinky