Hodnotu stavební firmy určují zákazky

Krize zatřásla stavebním trhem nejen v západní Evropě. Nedostatek práce pocítili i společnosti na Slovensku a v Česku. Několik se dostalo na kolena a hledají záchranu v novém majiteli. Podle českého portálu e15.cz je v ČR k prodeji několik menších a už i středních firem. Přestože jsou ve srovnání s předkrizovými časy za dobrou cenu, potenciální zájemci si uvědomují, že mohou představovat časovanou bombu. Hodnotu firmy totiž v dobách přebytku stavařů představují její zakázky. A aby jich společnost získala, neváhá nabídnout dumpingovou cenu, která se v budoucnu může stát pro nového vlastníka problémem.

Na českém trhu se podle portálu začínají objevovat firmy s ročním obratem mezi 300 až 500 miliony korun. Zde důvod prodeje není existenční, ale generační. Majitelé, kteří firmu založili po revoluci, mají kolem padesát let a už je nebaví každý den bojovat o minizákazky. "Měsíčně dostáváme tak tři čtyři nabídky. Kdo vybudoval vlastní firmu ji měl prodat v roce 2008, "citoval portál šéfa společnosti Metrostav Pavla Piláta. Naděje u něj mají pouze podniky, které se mohou pochlubit něčím speciálním. Podobně uvažuje i konkurence.

Metrostav před několika měsíci vstoupil do regionální firmy BES, která se kromě výstavby, údržby a správy komunikací zabývá i výrobou a prodejem asfaltových směsí a drceného kameniva. Firma SMP z francouzské skupiny Vinci koupila společnost Arko Technology, která se specializuje na výstavbu a rekonstrukci čistíren odpadních vod. Velké firmy přiznávají, že místo akvizic přemýšlejí spíše o tom, jak se samy udrží nad hladinou. Dopady poklesu stavebnictví z posledních let zatím řešili tak, že začali naplno využívat vlastní síly.

Zdroj: eTrend, Foto: Stock.xchng