19. července 2022

Jannis Samaras | Chceme dělat poctivý lokální byznys a prospívat okolí

Jannis Samaras | Chceme dělat poctivý lokální byznys a prospívat okolí

Prakticky každý Čech zná Kofolu. Kolová limonáda vyráběná od roku 1960, která vznikla jako alternativa k západní Coca-Cole a Pepsi, patří mezi ikonické tuzemské značky. Stejnojmennou nápojářskou skupinu, do níž dnes kromě Kofoly patří i téměř tři desítky dalších značek, rozvíjí už téměř třicet let rodina československého rodáka s řeckými kořeny Jannise Samarase. A přestože dnes její generální ředitel a většinový majitel stále aktivně hledá cesty, jak zákazníkům představit nové produkty, stále silněji se v jeho úvahách promítají i další cíle: udržitelnost a zero waste.

Podnikat začal Jannis Samaras v poměrně mladém věku. Na tuto cestu ho přivedl jeho otec, který se začal byznysu věnovat až ve zralejším věku, kdy mnoho podnikatelů spíše už pomýšlí na odpočinek. ,,Pomáhal jsem otci s prodejem ovoce z Řecka, později jsme se vrhli na distribuci citronových šťáv. Jezdil jsem po regionu a postupně jsme rozšiřovali zákaznickou síť. Táta se nakonec rozhodl, že koupí v Krnově starou sodovkárnu,” popisuje své podnikatelské začátky dnes úspěšný byznysmen Jannis Samaras. Jeho otec mu společně se spolužákem svěřil řízení této sodovkárny a mladý Jannis se v 90. letech od píky naučil vše podstatné.

Nápoj Kofola, který je vlajkovou lodí stejnojmenné nápojářské skupiny, jejímž šéfem a majoritním majitelem Jannis Samaras je, vznikla v roce 1959 v Československu jako alternativa ke konkurenční Coca-Cole nebo Pepsi. Dnes do skupiny Kofola, jejíž počátky se datují do 90. let, patří výroba či distribuce desítek značek nealko nápojů v Česku, na Slovensku, v Chorvatsku, Slovinsku a částečně v některých dalších zemích. Čemu vděčí Kofola za tento obrovský úspěch? ,,Kofola odjakživa stojí na lidech. Ti ji posouvají vpřed. A pak taky na kvalitních a tradičních značkách, které milujeme. Růst Kofoly byl postupný a někdy o něm rozhodovala doslova náhoda,” vzpomíná.  

Bylinky a křivule 

Do nápojového impéria Kofola spadají i čerstvé šťávy UGO, ale třeba i káva nebo čaj. Před čtyřmi lety Kofola koupila tradičního výrobce bylinných směsí a čajů, LEROS, což se ukázalo jako skvělý krok, díky kterému se zas fabrika rozvoněla po bylinkách. ,,Začali jsme se učit extrakci a vyrábět si vlastní bylinné výluhy do našich nápojů. Pořídili jsme křivule a v Krnově se začali učit to, co v Česku už nikdo moc neumí. LEROS byl v minulosti monopolním dodavatelem bylin právě i pro Kofolu, takže jeho koupí se nám kruh doslova uzavřel. Dnes nejenže rozvíjíme další tradiční československou značku, ale vlastní extrakty používáme při výrobě ochucených Rajců a Kofoly, otvíráme výkupny bylin a pracujeme na BIO certifikaci lokalit v okolí našich výrobních závodů.”

Tradiční značky s novým příběhem

To, že se Kofole daří “oživit” některé značky, dokazuje nejen návrat tradičního československého kolového nápoje, dlouhodobá obliba hroznové Viney, ale třeba i kompletní a úspěšný rebranding Royal Crown Coly. ,,U Royalky jsme se vrátili ke kořenům značky. Hledali jsme autenticitu, která měla ožít v novém produktu. Upravili jsme recepturu, ve které jsme začali používat lokálně autentický třtinový cukr. Zároveň jsme změnili celou propozici – z retailu, kde se do té doby odehrávaly hlavní prodeje, jsme se s ní přesunuli do gastronomie – do restaurací, barů, kaváren. Mířili jsme přitom na vyšší segment gastra.” Celkovou proměnou - od loga až po barevnost lahví - prošla letos pod křídly Kofoly i jedna z nejstarších českých minerálek, Ondrášovka. A obdobně pracuje tým inovátorů na značce řemeslných ciderů F.H.Prager v rámci tzv. Kofola inkubátoru.

Vracíme tam, kde bereme 

Svou činností Kofola dokazuje, že pro ni udržitelnost není pouhou fází. Prvotní myšlenky, jak uvažovat nad udržitelností, začaly u Jannise po výhře Podnikatele roku v roce 2011 a narození jeho dětí. Najednou cítil, že potřebuje najít nový cíl. Další pomyslnou vrstvu - v byznysu i v životě. ,,Začal ve mně převládat pocit, že místům, kde děláme byznys, bychom to měli taky nějak vrátit. Ne si jenom brát. Na začátku to nebyla nikterak strategicky řízená udržitelnost, jak se o ní mluví dnes. Spíš první pilotní projekty, které nás nasměrovaly mnohem intenzivněji na tuto cestu.” 

Dnes se Kofola věnuje hlavně obalům a odpadům, dále pak vodě a surovinám. Ve všech oblastech přichází s inovacemi, které mají přispět k tomu, aby se uzavíraly cirkulární smyčky a zbytečně se neplýtvalo materiály. Vydání se směrem udržitelnosti dokazuje i nový projekt Cirkulka, který byl uveden na jaře a díky němuž se rozšíří do obchodů i velkých řetězců portfolio ve formě vratných skleněných lahví. Z odborných analýz, které si v Kofole nechali zpracovat, vyplynulo, že vratné obaly jsou jedním z nejlepších řešení ve vztahu k přírodě.

,,Cirkulka se stala novou alternativou pro všechny, kteří nechtějí kupovat nealko nápoje v jednorázových obalech, hledají udržitelná řešení nebo jim jednoduše nápoje ze skla více chutnají. Do vratných litrovek nyní plníme Kofolu, Vineu a Rajec. Věříme, že právě tyhle tradiční a oblíbené značky mají potenciál změnit spotřební chování lidí, a proto jsme s nimi náš projekt odstartovali,“ chválí si Jannis další krok k přírodě.

Stlačit odpady na minimum 

Kromě Cirkulky Kofola aktuálně pokračuje v projektu ekomodulace, který se rozběhl před několika lety. V rámci něj se sjednocují barvy produktových lahví tak, aby byly lépe recyklovatelné. ,,Snižujeme gramáž víček a preforem, ubíráme zbytečný obalový materiál a tím ročně šetříme vysoké stovky až tisíce tun materiálu ročně. Dlouhodobě podporujeme čepované nápoje - kromě tradiční Kofoly už nabízíme v ekologicky šetrném, vratném KEGu například i řemeslné cidery. Cirkularita obecně, kdy dáváte použitému materiálu či surovině nový život, je pro nás velké téma. Spolu s dalšími nápojáři usilujeme o prosazení zálohového systému na PET a plechovky, díky kterému se zvýší procentu sběru zbytečně pohozeného materiálu a hlavně jeho znovuvyužití. Z PETu se stane rPET a z lahve znovu lahev. Původně jsme v rPET uvedli Kláštornou Kalcia, letos už i půllitrový Rajec,” popisuje Jannis Samaras a dodává: “Samozřejmě se ale soustředíme i na kvalitu nápojů, která je pro nás zásadní. Ubíráme cukr, a to v případě ochucených Kofol až o 30 procent, a zvyšujeme objem nápojů postavených na vodě, jako je třeba Semtex Water. "

V rámci vytyčené strategie se Kofola dále zaměřuje na lokální suroviny, ale třeba i na to, jak z odpadu vytvořit zdroj. Jelikož se ztotožňuje s filozofií zero waste, snaží se minimalizovat množství odpadu, který vzniká v souvislosti s jejich podnikáním. Pokud nějaké odpady vznikají, snaží se pro ně hledat smysluplné využití. Tak vznikly například Dužinky - slané a sladké krekry, které vyrábí z odšťavněného ovoce a zeleniny, které zbyde po výrobě čerstvých šťáv UGO, ve spolupráci s Kofolou BIOpekárna Zemanka.   

I nadále rodinná firma

Kofola chce být i nadále především rodinnou firmou.,,Nemáme přehnané ambice nekonečného růstu. Nechceme být největší v Evropě, na světě. Nepotřebujeme obrovský kapitál na nekonečnou expanzi. Chceme dělat poctivý lokální byznys s pozitivním dopadem na okolí a hledat inovativní cesty pro jeho průběžný růst,” podělil se o svou vizi Jannis Samaras.

Autor: Barbora Grygarová, foto: Kofola