1. ledna 1970

Kanceláře svobodných firem

Kanceláře svobodných firem

Kolují pravdy, polopravdy i legendy o kancelářích, kde vás předběhne nějaký počítačový geek na koloběžce, kde jsou barové židle a bar namísto běžných stolů, nebo kde se v pracovní době hrají videohry. Jak to vypadá ve skutečnosti a jaký vliv má takový druh kanceláří na výkonnost lidí a firem?

Google, Facebook a Zappos

Ve jmenovaných společnostech byste asi těžko našli standardní kancelářské kóje, mainstreamový nábytek a doplňky od švédského nábytkáře. Předbíhají se v tom, jak pomocí jedinečného designu a funkcionalit nalákat k sobě nejlepší mozky světa.

Ústředí Google, známé spíše jako Googleplex, se nachází v Mountain View v Kalifornii. Její kanceláře nejsou ponuré a podle šablon. Podlaha připomíná rozprostřený glóbus, všude je zeleň, dřevěné prvky, tabule, nástěnky, dostatek světla a samozřejmě monitory všech velikostí a tvarů. V občerstvovacím koutku se můžete najíst třeba u stolu na stolní tenis. Mimochodem občerstvení je zdarma i pro návštěvy, čili pokud máte chuť na popcorn nebo kávu, můžete si směle posloužit. Asi nejzajímavější, a dodejme i marketingově nejpřitažlivější částí Googleplex, jsou relaxační místnosti. Odhlučněné, s pohodlnými křesly nebo vanou, relaxační hudbou a stěnami ozdobenými napodobeninou trávy a květin. Výjimkou v interiéru nejsou ani skluzavky nebo stolní fotbal.

Sídlo společnosti Facebook v Palo Alto v Kalifornii celé evokuje otevřenost, což je jedna z hlavních vizí firmy. Působí jako hangár, z kterého si udělal sklad nějaký šílený designér. Vysokánské prosklené stropy a nijak neskrývaná kabeláž, to budou asi první dojmy nezainteresovaného návštěvníka. V hracích místnostech najdete kytary, Xbox, míče, ping-pong, šachy a jiné prostředky pro kreativní vyžití a relax. Co je pro Ameriku neobvyklé, v jídelně dostávají zaměstnanci (i) zdravé jídlo. Jednotlivé kanceláře nesou jména po ikonách popkultury.
Jak píše ve své knize Delivering Happiness podnikatel Tony Hsieh, v začátcích společnosti Zappos měli pro vedení, zaměstnance i návštěvníky ve vstupní hale přes 100 knih. Kdokoliv si je mohl zdarma půjčit. Dnes jejich jsou tam tisíce a dodnes nabízí firma široké veřejnosti i exkurze po hlavním sídlu firmy v Las Vegas. Prohlídka trvá asi hodinu a návštěvník má jedinečnou příležitost seznámit se s kulturou společnosti, která je považována za tzv. svobodnou firmu. Sám Tony tvrdí, že výkonný a loajální zaměstnanec musí umět ovlivnit svoji práci, kariéru a prostředí. Každá prohlídka je jedinečná. Jednou vás může překvapit už ve vstupní hale automat na popcorn nebo kávu převlečený za robota. Není problém narazit na improvizovanou kuželkářskou dráhu softwarového týmu, zaměstnance zpívající karaoke, podřimující v relaxační místnosti nebo zaměstnance převlečené za piráty. Možná byste objevili minizoo, zavítali na hot-dog party. Mohl by kolem vás projít slavnostní průvod, neboť jedno z oddělení se právě rozhodlo, že je skvělý den na oslavu Oktoberfestu. Můžete se vyfotit a svoji fotku zavěsit na nástěnku hned vedle fotky například Sereny Williamsové.

Kreativitě se meze nekladou

Mezi svobodné nebo spíše svobodomyslné společnosti patří 3M Česko. Již dlouhou dobu se řadí mezi nejlepší zaměstnavatele v ČR. Dokazují to i umístění na předních pozicích v soutěži Best Employers organizované společností AON Hewitt. Její kanceláře dotvářejí její produkty – právě pro kanceláře. „Ve snaze o vytvoření kreativního pracovního prostředí, které podporuje tvůrčí atmosféru a inovativní nápady, nám například samolepící bločky Post-it® Notes slouží nejen k poznámkám, brainstormingu či jako pomůcka při plánování projektů, ale používáme je také k oživení kanceláří,“ uvádí Alice Hubová, Brand Supervisor, 3M Česko. Průhledná stěna s velikou mapou světa, na které jsou kontinenty tvořeny různobarevnými štítky, je toho důkazem.

Stylovými kancelářemi se může chlubit také internetová agentura Symbio. Kombinace bílé a oranžové, pravidelných linií, bodových světel, obrazovek, vejcovitých křesel a kóji potěší nejenom zaměstnance, ale též oko designéra.
Jaká kancelář, takový produkt?

Toto tvrzení je mýtus. Neplatí obecně. Vždyť například ústředí 37 Signals, firmy, která stojí za veleúspěšným projektem Basecamp a bestsellerem Rework, je strohé, jednoduché, bez zbytečných doplňků a vyzývavých barev. Kombinuje dřevo, kámen a sklo. Nakonec kreativci, svobodné firmy, freelancer, lidé na volné noze – ti všichni kanceláře v klasickém pojetí vlastně ani nepotřebují. Pracují tam, kde právě jsou, v Home Office nebo v prostorách pro coworking.

Zdroj: Juraj Púchlo, Kancelare.cz

Foto: Kancelář Googlu v Tel Avivu