15. listopadu 2018

Česká republika se poprvé dostala do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. Na špici žebříčku se vrací Hongkongská Causeway Bay.

Česká republika se poprvé dostala do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. Na špici žebříčku se vrací Hongkongská Causeway Bay.

Česká republika se poprvé dostala do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. S nájemným 230 eur za metr čtvereční měsíčně v pražské ulici Na Příkopě obsadila 19. příčku a polepšila si tak oproti minulému roku o 3 místa. Newyorská Horní pátá avenue se po výrazném poklesu cen nájemného propadla na druhé místo Londýnská New Bond Street je nejdražší v Evropě a třetí nejdražší na světě. 30. vydání globální zprávy ukazuje nové trendy v proměňujícím se odvětví maloobchodu

Muzeum by Cushman&Wakefield

Foto: Muzeum by Cushman&Wakefield

Hongkongská Causeway Bay po pěti letech vystřídala newyorskou Horní pátou avenue na pozici nejdražší nákupní ulice světa podle cen nájemného, jak vyplývá ze zjištění společnosti Cushman & Wakefield.

Každoroční zpráva Nejdražší nákupní ulice světa, letos vydaná již po 30., sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě. Nejdražší z nich z hlediska nájemného v nemovitostech nejvyšší kategorie v celkem 65 zemích řadí na základě interních dat společnosti Cushman & Wakefield do žebříčku.

Mezi nejdražší ulice České republiky patří ulice Na Příkopě a ulice Pařížská. Zatímco Pařížská je cílovou destinací luxusních značek, Na Příkopě je z hlediska turismu, frekvence procházejících a umístění v rámci historické Prahy významnější ulicí, jejichž cílová skupina je výrazně širší. Najdeme zde jak masové značky, tak i ty prémiové. Díky dobrým výsledkům stávajících nájemců a velkému zájmu světových značek v obou nákupních třídách nájmy meziročně vzrostly. Zlepšuje se také skladba nájemců. Důležitým faktorem pro stanovení výše nájmu je také umístění jednotky v rámci ulice a velikost výkladní plochy. Mezi nejatraktivnější obchodní prostory patří rohové jednotky či ikonické prostory a nemovitosti s ideální retailovou plochou. Za pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které dokonce přesahuje zmíněných 230 eur za m2.

Pařížská letos zažila skvělý rok s přílivem řady nových značek. Své obchody tu nově otevřely Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Maloobchod luxusu se dále rozšiřuje i do okolních ulic, kde například v přilehlé ulici Široká nedávno otevřela módní ikona luxusu Christian Louboutin. Jedná se o první obchod značky v regionu CEE. Nové značky zavítaly i do ulice Na Příkopě, jmenovitě Tous, Vapiano a Swarovski. Světová značka H&M v Myslbeku pak rozšířila a rekonstruovala své dosavadní prostory a vytvořila zde tzv. flagship prodejnu pro Českou republiku. Své dveře otevřel i nový Choco bar.

Ulici Na Příkopě už nyní vnímáme jako nejvýznamnější nákupní třidu v Česku díky její strategické poloze, dobře performujícím retailerům a frekvenci jak turistů, tak místních. Její potenciál je však zdaleka nevyčerpaný. V brzké době atraktivita celé oblasti dále vzroste v důsledku nových projektů, z nichž nejzásadnější je rekonstrukce Savarinu,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě a dodává: „Do budoucna očekáváme zlepšování maloobchodního prostředí na Václavském náměstí a v okolí ulice Národní. Nejvýznamnější bude celková revitalizace spodní části Václavského náměstí, již zmiňovaný projekt Savarin, výstavba nové multifunkční budovy Václavské náměstí 47 s významnou retailovou plochou. Maloobchod podpoří také nedávno dokončená revitalizace Národního Muzea, která je velmi zdařilá.“

Snímek obrazovky (3)

V důsledku výrazného poklesu cen nájemného v New Yorku se Horní 5. avenue vrátila na druhou příčku ve světovém pořadí – průměrné nájemné zde dosahuje 2 250 dolarů za čtvereční stopu za rok oproti 3 000 dolarům v předchozím 12měsíčním období. Hongkongská Causeway Bay se i navzdory mírnému propadu průměrných cen nájemného vyhoupla na první místo s 2 671 dolary za čtvereční stopu ročně. Třetí místo na žebříčku patří s 1 744 dolary za čtvereční stopu/rok londýnské New Bond Street, která je zároveň nejdražší lokalitou v Evropě a kde se ceny nájemného meziročně v podstatě nezměnily. To potvrzuje, že prodejci luxusního a špičkového zboží stále považují britskou metropoli za hlavní nákupní destinaci.

V první desítce se dále umístila celkově čtvrtá pařížská Avenue des Champs Élysées s cenou 1 519 dolarů za čtvereční stopu na rok a pátá milánská Via Montenapoleone s 1 466 dolary za čtvereční stopu ročně. Z Asie po Hongkongu nejvýše boduje tokijská Ginza s průměrným nájemným 1 219 dolarů za čtvereční stopu za rok. Ulice na rozvíjejících se trzích v Africe a Latinské Americe obsadily většinu pozic na opačném konci žebříčku s nájemným pouhých 20 - 30 dolarů za čtvereční stopu ročně.

Podle prvního vydání zprávy z roku 1988 byla nejdražší ulicí na světě newyorská Východní 57. ulice s nájemným 425 dolarů za čtvereční stopu ročně. Od té doby žebříčku dominovaly ulice v New Yorku nebo Hongkongu a kromě nich se na první pozici jako jediná vklínila tokijská Ginza.

Autor zprávy Darren Yates, vedoucí týmu průzkumu maloobchodního trhu v regionu EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield, prohlásil: „Globálně je o špičkové maloobchodní lokality stále velký zájem, jelikož přední obchodníci využívají prodejny v rámci své strategie přilákání a udržení zákazníků.

Globální trendy sice nejsou všude zcela stejné, mají však určité společné prvky. K nejvýraznějším z nich patří soustavný nárůst prodejů po internetu a užívání vícero prodejních kanálů jakožto standard, jakož i značné investice do vzhledu prodejen. Hlavní komplikací v maloobchodu jsou sice stále technologie, na druhou stranu ovšem umožňují lépe porozumět zákazníkům a zprostředkovat jim lepší celkový zážitek z nákupu v prodejně, z čehož fyzické prodejny těží.“

Justin Taylor, vedoucí maloobchodního týmu společnosti Cushman & Wakefield pro region EMEA, uvedl: „Vyhlídky tohoto odvětví jsou stále světlé, v důsledku společenských a technických změn však přichází fáze „více než maloobchod“, což znamená, že bude třeba přizpůsobit také obchodní modely. Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby.

Důsledkem je, že tradiční maloobchod se mění z hlediska velikosti, fungování a podoby. Nejvíce je to vidět ve Spojených státech a Velké Británii, kde se již projevil vliv restrukturalizace maloobchodních podniků a redukce sítí prodejen, a v některých oblastech i korekce cen nájemného směrem dolů. Stejnou měrou ovšem toto narušení tradičních forem vytváří příležitosti pro nástup nových zajímavých firem a formátů.“

Výsledky podle regionů

EMEA

Cenově nejdostupnější ulice Evropy se nachází v litevském Kaunasu s 19 dolary za čtvereční stopu ročně. Nejvyšší meziroční zvýšení zaznamenala portská Baixa (Rua de Santa Catarina) s nárůstem o 30,4 % na 98 dolarů za čtvereční stopu a rok. K největšímu poklesu naopak došlo v istanbulské Bagdat Caddesi – o 24 % na 178 dolarů za čtvereční stopu ročně. Nejdražší evropskou lokalitou je londýnská New Bond Street a ze zprávy vyplývá, že dobře si vedly i poptávka a ceny nájemného na dalších hlavních tepnách Londýna. Čtyři města z první evropské desítky připadají na Itálii (Milán, Řím, Benátky a Florencie) a na desáté příčce se umístila nejdražší německá ulice, Kaufinger/Neuhauser v Mnichově.

Amerika

V USA řada velkých obchodních domů zeštíhluje a vytváří formáty cílené na místní klientelu, přičemž kromě prodeje produktů se více zaměřují i na služby zákazníkům. Pokračuje růst v segmentu potravin, byť s důrazem na „zdravé, rychlé a neformální“ občerstvení. V širším pohledu patří obchodníci v USA i nadále mezi nejmodernější na světě a zdejší nejlepší firmy utvářejí budoucnost maloobchodu prostřednictvím konceptů, v nichž merchandising plně staví na lokálních uživatelích aplikací. Řada postupů, jež tyto firmy nyní uplatňují, se v příštích letech stane v maloobchodu standardem.

Největší růst cen nájemného v tomto regionu zaznamenala ulice Alameda Lorena v São Paulu – 62,5 % (52 dolarů za čtvereční stopu ročně) a největší pokles naopak Chevy Chase ve Washingtonu – 33,3 % (50 dolarů za čtvereční stopu ročně).

Asie a Tichomoří

Rychlou expanzi v Číně nadále podporuje koncepce tzv. „nového maloobchodu“, která kombinuje prodejní kanály online a offline, velká data, logistiku a komplexní dodavatelské řetězce. Role kamenných prodejen se proměňuje z výlučné obsluhy zákazníků a prodeje produktů na integrovanou platformu. Tradiční maloobchod nyní plní více funkcí, jako je např. propagace značek, zprostředkování zážitků zákazníkům a distribuční centra, zejména v segmentu čerstvých potravin.

Maloobchodní trh v Hongkongu se za poslední rok vzchopil zejména díky návratu turistů z pevninské Číny. Povzbudivé počty přijíždějících turistů a výsledky maloobchodního prodeje, zejména v kategorii hodinek a klenotů, vedou luxusní značky k zájmu o návrat na trh, budou-li k tomu mít v dobrých lokalitách příležitost.

Na špici celosvětového žebříčku se vrátila Causeway Bay, přičemž naopak nejlevnější lokalitou regionu s 15 dolary za čtvereční stopu a rok se stala ulice Ambattur (MTH Road) v indickém Čennaí. Nejvyšší růst zaznamenalo centrum Century City v Makati ve filipínském Národním metropolitním regionu, kde se ceny nájemného zvýšily o 69,3 % na 63 dolarů za čtvereční stopu a rok.

Ilustrační foto: Ulice Na Příkopě by Cushman&Wakefield