1. ledna 1970

DTZ: Co firmy dělají pro své lidi

DTZ: Co firmy dělají pro své lidi

Místnosti s herními konzolemi, skvěle zásobené lounge, relax zóny nebo kouty pro domácí mazlíčky jako součást pracovních prostor byly donedávna výsadou velkých společností zejména z IT byznysu a komunikací. V posledních měsících se však požadavky na neotřelé řešení kanceláří začínají množit a netýkají se výhradně jen firem z oblasti informačních technologií. Jak ukazuje studie mezinárodní poradenské společnosti DTZ, která pronajímá prostory v administrativních projektech, ale také hledá kanceláře na míru konkrétním nájemcům, firmy si nové prostory vybírají i s ohledem na nápadité zázemí pro management i zaměstnance.

„Největšími vizionáři v řešení a vybavení prostor jsou stále IT firmy. Jednak mají dostatek financí, jednak se snaží pracovníky motivovat a udržet. Proto se setkáváme s požadavky na bary, akusticky odhlučněné chill-outové zóny, umístění kulečníků, samozřejmě virtuální herny. To vše v často výstředním, designovém provedení…,“ vypočítává Pavel Domalewski, vedoucí oddělení pronajímatelů kanceláří v DTZ.

Jiný pohled na současné preference nájemců nabízí zjištění, že mnoho firem se spokojí se strohým vybavením: sledují výhradně efektivitu provozu. S ohledem na co nejnižší náklady redukují pronajímané plochy a zaměstnancům vytvářejí takové podmínky, aby mohli pracovat z domova. „Stále častější jsou proto požadavky na tzv. hot desking, tedy sdílená místa pro pracovníky, nebo jednací místnosti na porady,“ doplňuje Kateřina Karlíková z oddělení zastupování nájemců v DTZ. Oba typy firem však vítají, pokud v administrativní budově, kde zvažují pronájem, najdou mimo doplňkových služeb i zařízení z oblasti sportu a volného času. Nejpozitivnější ohlas mají vedle nezbytné restaurace fitness a wellness centra, plavecké bazény, squashové herny a samozřejmě (firemní) školky. Značný ohlas mezi stávajícími i potenciálními nájemci mělo například zřízení tančírny a taneční školy v Rosmarin Business Center na Praze 7.

I když se firmy snaží provozní náklady snižovat, standardem se již stávají prostorné a plně vybavené kuchyně (kuchyňské kouty), a to včetně stravovacího zázemí. Řada nájemců tuto „gastro zónu“ vyžaduje jako součást kancelářských prostor, jakkoliv dbá na kvalitní odvětrání i akustické odclonění od zbytku pracovního prostředí. Motivace je však jasná: i podle nedávno zveřejněných průzkumů si více než polovina zaměstnanců nosí jídlo z domova, případně využívá donáškový servis. „U řady klientů se setkáváme s žádostí o propojení maximálně kulturního prostředí pro stravování s neformálním prostorem pro jednání nebo školení,“ dodává Kateřina Karlíková. S gastronomií souvisí i požadavky vymykající se standardu: například klimatizovaná místnost pro vinotéku nebo prostor stylizovaný do jedné ze slavných vídeňských kaváren. Podle DTZ jde však o ojedinělé případy, které ilustrují pouze trend péče o zázemí pracovníků nebo obchodních partnerů.

Jinou kategorií jsou nároky na vybavení prostor pro management nebo majitele. Tyto jednotky bývají i v době efektivních open space v naprosté většině případů odděleny od zbytku pracovního prostoru. „Právě na úrovni majitelů nebo ředitelů společností jsme již řešili požadavky na boudu pro psa nebo zvukově izolovanou místnost pro bicí soupravu. Nic neřešitelného,“ popisuje Pavel Domalewski. Jak ale dodává, většina nadstandardního vybavení a řešení se týká pohodlí a servisu pro zaměstnance nebo návštěvy. Pro mnoho firem je tak dostatečné umístění v tzv. green building, která nabízí příjemné prostředí ze své definice.

Ještě kreativnější přístup mají firmy, které si stavějí prostory ve vlastní režii. Lze v nich narazit na firemní bazény, hřiště na míčové hry, dokonce na odpočinkové prostory pro partnery a rodinné příslušníky zaměstnanců, herny pro děti nevyjímaje.

Zdroj: DTZ, Ilustrační foto: Google