1. ledna 1970

Kancelář, která ožívá barvami

Kancelář, která ožívá barvami

Vliv barev a barevných odstínů na lidskou psychiku je již dobře znám. Proč se však v kancelářích stále setkáváme se stejným klišé, které reprezentuje padesát odstínů šedé a černé? Jsou ostatní barvy překážkou? Zkuste oživit kancelář barvami a uvidíte změnu.

Buďte odvážní a kombinujte barvy

Lidské oko dokáže rozlišit až 10 milionů barevných odstínů. Proč se však kanceláře podobají jako vejce vejci? Šedá k šedé? Víte, k jaké barvě se hodí například žlutá? S čím ji kombinovat? Vězte tedy, že prim hraje odstín žluté. Žlutá jako slunce bude ladit s námořnickou modrou a bude doplňovat bílou. Citrónově žlutá prostor osvěží, rozjasní, naplní optimismem, ale také stimuluje metabolismus, a proto se používá například do zasedaček, kreativních prostor, kde probíhá brainstorming. Naopak okrová je klidnější a lze ji použít univerzálně, právě k uváděné převládající šedé. Vanilkově žlutá je rovněž mnohostranně využitelná, i když nejlépe vynikne vedle cihlové (stěny). Obecně platí, že podlaha by měla nést tmavší nebo sytější barevné odstíny, směrem nahoru by povrchy měly být světlejší a lehčí. Zařízení a nábytek by měly ladit s přechodem od tmavé ke světlé.

Barvy vnímáme individuálně, ale základní asociace jsou pro všechny stejné. Červenou si spojujeme s aktivitou, dominancí, vášní. Ideální je do relaxačních zón, kde jsou různé fyzické aktivity a hry např. stolní fotbal. Zelená zase evokuje přírodu, klid, harmonii a patří do kanceláří managementu. Fialová působí uklidňujícím a luxusním dojmem, bývá barvou recepcí a čekáren. Společnosti jsou v současnosti více otevřené experimentování s barvami ve své moderní kanceláři (článek na Kancelare.cz). Dokonce i tam, kde to předtím rigidní korporátní pravidla neumožňovala. „Nejvíc je preferován bílý, resp. mírně šedý laminát (provedení stolních desek, skříní apod.) v kombinaci s barevnými doplňky, jako je čalounění stolních panelů, stoliček, křesílek nebo sedaček. Moderní je použití barevného laminátu u jednobarevného provedení nábytku (např. bílá + šedá – čela zásuvek, dělicí panel). Klienti inklinují k zelené, žluté barvě čalounění a neutrální béžové nebo šedé. Trendem je kombinace více barev v jednom prostoru, například střídání šedé se zelenou na sedácích,“ uvádí Ing. Lucie Vargová, salesmanager, NowyStyl Group.

Matná vs. lesklá

Sivé odstíny a chladná černá jsou nejčastější kancelářské barvy. Až ve spojení s jinou, zářivou a doplňkovou barvou dokáží přinést interiéru klidnou a nic nerušící atmosféru. Třeba pamatovat i na to, že lesklé povrchy – ať už mají jakoukoliv barvu - odrážejí více světla než matné. „Na člověka proto působí „nestále“, protože se mění podle světelných poměrů. To znamená, že obecně jsou rušivější (čtěte taky článek na Kancelare.cz) Nemusí být problém, když se použijí v prostředí, kde je zvýšený pracovní ruch, pracovní procesy jsou rychlé, resp. vyžaduje se velká dávka kreativity. V pracovním prostředí, které vyžaduje více soustředění, jsou méně vhodné,“ upozorňuje Ing. arch. Martina Kolláriková, jednatel, Happy Colours interiérové poradenství. S názorem se ztotožňuje i L. Vargová, která specifikuje výběr materiálů: „Ergonomie nám velí, aby se na pracovišti nevytvářely ostré stíny a odlesky a aby světlo neoslepovalo pracovníka. Tomuto účelu nejvíc odpovídají standardní laminátová provedení, tedy matná. Do manažerských kanceláří je preferována dýha jako přírodní materiál, která i vizuálně hovoří o vyšším standardu kanceláře. Když už společnost použije lesklé prvky, jsou to spíš designové kanceláře nebo např. pobočky v obchodních centrech, různé pracovní pulty pro styk se zákazníkem řešené např. z corianu.“ Právě zde dochází k efektu, který uvádí M. Kolláriková, tedy doslova „oslnění“, „ohromení“ zákazníka v rušném prostředí.

Barva roku v kanceláři

Marsala. Podle společnosti Pantone barva roku 2015. Většinou je definována jako vínově červená se zemitým, jemně nahnědlým nádechem. Pokud byste chtěli být „in“ a mít ji v kanceláři, máme pro vás několik tipů. „Marsala je tlumený odstín růžové barvy. Je relativně tmavá, ale ne příliš sytá. Při výběru barev je víc než konkrétní odstín podstatná barevná kombinace, v níž se objeví a sehraje svoji úlohu. Důležité je též to, v jakém poměru k ostatním barvám se objeví. Marsala se do kanceláří hodí jako akcentová nebo doplňková barva. To znamená, že se objeví na některém výrazném prvku v místnosti – například celá stěna, nebo naopak bude barvou doplňků – lampy, čalounění a podobně. Velmi dobře se dokáže uplatnit v kombinaci s neutrálními odstíny, jako jsou šedé či zemité tóny. Právě v kombinaci s tmavou šedou bude působit velmi elegantně. Hodí se spíš do pracovního prostředí, kde není velký pracovní ruch, ke klidnějším pracovním činnostem. V případech, kde je pracovní tým složen převážně z mužů, může působit zženštile. Co se týká homeoffice, platí podobné principy. Marsala je uklidňující barva, která navozuje klid, vhodné je použít ji, když je k práci potřebné uvolnění, pohoda,“ radí specialistka na interiér M. Kolláriková.

Hedvika Novotná, interiérový designer společnosti NOVOdesign říká, že odstín marsala jí připomíná dobré červené víno, západ slunce, červenozem a oblíbenou rtěnku. „Díky své zemitosti a noblese se tento barevný odstín skutečně hodí i do kanceláří. Je to však pocitově výrazná barva, a není tedy vhodné použít ji na příliš velké ploše, abychom požadovaný efekt „nezabili“. Marsala se výborně hodí na doplňky, jako jsou například obrazy na stěnách v kanceláři, potah pohovky pro návštěvy čekající na obchodní schůzku, květy ve váze, ale zaujme i na dámské byznys aktovce, na luxusní psací soupravě nebo na kancelářské komodě, která bude díky svému barevnému odstínu tvořit v interiéru zajímavý nábytkový solitér. Doporučuji odstín marsala používat střídmě a pamatovat na přísloví, že méně je někde více.“

Marsala je vhodná například pro právnické kanceláře, které si klienti spojují s důstojností, uhlazeností, konzervativním přístupem, jistotou, zdrženlivostí a seriózností. Při volbě barev a jejich kombinací odborníci doporučují pamatovat i na kulturní rozdíly ve vnímání barev. Například modrá je u nás vnímána jako chlapská, maskulinní, ale v Holandsku je to „dívčí“ barva. Obecně modrá evokuje bezpečí a vyvolává pozitivní reakce. Neváhejte s barvami experimentovat, vždyť dnes můžete vlastně každý odstín z reálného světa digitalizovat a přenést do kanceláře.

Zdroj: Kancelare.cz