Pšššš! V této kanceláři pracují introverti

Kdo jsou to ti introverti a proč se o nich tolik píše? Rozhlédněte se kolem sebe. Vždyť je to přibližně polovina populace. Pokud jste dominantní a hlučný extrovert, můžete v kanceláři znepříjemňovat (pracovní) život hned několika kolegům introvertům.

Poznej kolegu introverta

Čím jsou charakterističtí? Introverty i extroverty rozlišoval již psychiatr a psychoterapeut Carl Jung v roce 1921. Introverti se soustřeďují na jednu věc. Pracují možná pomaleji, ale o to rozvážněji. Mají ve zvyku déle se koncentrovat a řešit problém, který by extroverta přestal bavit už po několika minutách. Introverti působí jako nudní patroni, občas jsou oproti extrovertům jako „slimáci“, ale to je jen důsledek jejich důslednosti a puntičkářství. Dokáží často více než extroverti, mají košaté know-how a schopnosti, jen je nedávají najevo. Introvertům poměrně přesně odpovídají lidé s převahou „modrého mozku“ (velký mozek, mozek primátů, teorie o trojjediném mozku Dr. Paula MacLeana). Jak píše Vlastimil Orlita, jsou to pozorovatelé, kteří se příliš nezapojují do týmových aktivit, aby měli odstup a nebyli vtaženi do interpersonálních konfliktů. Spíše se učí od jiných, vyhodnocují, zvažují a dlouho se rozhodují. Jsou to typy kolegů, kteří však mají nezastupitelné místo v kanceláři. Jsou jako tmel, jistota, pevný pilíř, k nimž si ostatní chodí pro radu nebo inspiraci. Jsou zaměřeni na detaily, přesní, odpovědní a hlavně – samostatní.

Introverti nejsou jen skrytí administrativní pracovníci. „Náš výzkum ukazuje, že asi 25 až 30 % generálních ředitelů jsou introverti,“ říká Karl Moore, docent strategie a organizaci na Fakultě managementu McGill University, a doplňuje: „Introverti vyhledávají pracovní pozice, v nichž se cítí dobře, kde mohou pracovat především sami, například analytik, programátor a účetní. Například právě díky tomu, že vzešli z IT průmyslu, jsou tri čtvrtiny manažerů ve společnosti Google introverti.“

Ticho!

Susan Caine ve stejnojmenném bestselleru, který rozpoutal diskusi o introvertech, vypráví doslova o „nadvládě“ extrovertů, jimž se přizpůsobují již školy – vezměte si takovou třídu s 20-30 žáky – a bohužel i pracoviště – hlavně open space. Hluk, šum a nemožnost relaxovat v tichu nebo při vlastní hudbě je pro introverty velmi stresující. Mnohé firmy proto mají různé místnosti určené výhradně k nerušenému odpočinku a důvěrnému telefonování. S. Caine hovoří doslova o „restorative niches“, tedy místech návratu k sobě samému, kde se „nabíjejí“. Pokud se introverti necítí na pracovišti dobře, mnohem častěji požadují home office, neboť doma mohou pracovat nerušeně, ve svém prostředí a podávat i vyšší výkon. V kanceláři introverti snadněji podlehnou stresu, zvláštně když se děje něco nového, nečekaného, co nepředvídali a na co nejsou dostatečně připravení. Neradi improvizují a neradi se vrhají do neprobádaných vod s horkou hlavou. Jsou však chladní v uvažování, reagují na zkrácené termíny nebo ztrátu klienta na úrovni faktů, čísel, okamžitě hledají alternativy.

Budujte smíšené týmy

Harrison Ford, Christina Aguilera, Emma Watson, Johnny Depp, Angelina Jolie, Barack Obama, Angela Merkelová, Matka Tereza, Leonardo da Vinci, Ludwig van Beethoven a další jsou nebo byli introverti. Fúze introvertů a extrovertů jsou ambiverti. Nejsou to takové hloubavé typy jako introverti, ale zároveň ani hlučné a akční osobnosti jako extroverti. K. Moore doporučuje v byznysu tvořit smíšené týmy, nejen z pohledu pohlaví, rasy nebo věku, ale také z pohledu introverze či extroverze. Získáte tak ve firmě správnou kombinaci schopností a vlastností. Každý typ člověka by však měl mít v kanceláři své útočiště.

 
Autor článku: Juraj Púchlo, Kancelare.cz

Komerční nemovitosti na jednom místě