V Praze přibývají menší městské sklady. Developeři tím reagují na růst online prodejů

18.11.2019 - 90 minut je pro mnoho zákazníků v Praze maximální přijatelná doba dodávky potravin, které si objednali online. U bílé techniky nebo módy je tolerance času dodání vyšší, ale také tady se nároky kupujících zvyšují. Majitelé e-shopů i dopravci jsou proto nuceni zahušťovat síť skladů tak, aby pokryla v určené časové dotaci poptávku ve vybrané části metropole.

ILD_Jenec

Foto: ILD Jeneč

Developeři této změně trhu vycházejí vstříc a budují menší městské sklady. V současné době jich je v Praze už 75 000 m² a dalších 40 000 m² je ve výstavbě. Ukazuje to čerstvá analýza mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.

I přes soustavné zvyšování tržeb panuje mezi e-shopy konkurenční boj. Týká se prakticky všech segmentů, na prvním místě s potravinami. A rychlost dodávky může být u řady zákazníků rozhodujícím faktorem pro výběr dodavatele nebo online prodejce.

Rychlost závisí, kromě procesu zpracování a vychystání objednávky skladem, na tzv. last mile delivery, tedy dodání zboží z distribučního depa příjemci. Prodejci, potažmo pro ně pracující logistické firmy, jsou nuceni maximálně snížit riziko zdržení dodávky sítí menších skladů v širším centru města, čímž zároveň také minimalizují náklady na přepravu a ekologickou zátěž. Lokální distribuční sklady bývají zpravidla zásobovány z centrálních skladů, jejichž umístění se řídí jinými kritérii,“ vysvětluje Dušan Drábek, vedoucí industriálního týmu české pobočky BNP Paribas Real Estate. Podle něj se „městská logistika“ stává vžitým termínem na trhu a bude nabývat na významu, mj. i v souvislosti s řešením neúnosného dopravního zatížení městských center.

Nejvyšší hustota projektů zaměřených na městské sklady je v industriální zóně kolem Průmyslové ulice. Některé projekty procházejí rozdělením na menší jednotky, jiné postupně vznikají nebo teprve vyrostou. Stojí za nimi developeři jako Flow East, Charnwood, Codeco, DRFG nebo ILD. Jen v této oblasti dosahují kapacity stávajících nebo z velké většiny plánovaných logistických hal více než 100 000 m2.

Hostivař přitom není jedinou exponovanou lokalitou pro developery menších skladů, nezřídka s jednotkami od 200 do 500 m2. Podobné sklady už nabízí společnost Amesbury ve svých parcích na Zličíně a v Chrášťanech anebo P3 v Horních Počernicích. V Jenči pak společnost ILD umožnila kromě klasického nájmu rovněž odkup malých jednotek do vlastnictví.

Směrem k dálnici D1 působí dva velcí hráči: CPI Group nabízí ve Vestci 5 000 m2 ve čtyřech budovách, zatímco CTP Invest výstavbu parku u Nupak o ploše cca 11 700 m2 s pěti samostatnými jednotkami určenými právě pro městskou logistiku teprve připravuje. Nedaleko, mezi Říčany a Čestlicemi, jsou aktivní developerské společnosti Red Stone a Contera, jejichž vybudované areály mohou segment městské logistiky obohatit o bezmála 40 000 m2.

Vedle velkých distribučních center při okraji měst a menších skladů v centrálních lokalitách se na zahraničních trzích objevují další nové koncepty. Jde například o americký model CostCo Wholesale, ve kterém se spojuje retail a sklad a ve kterém zákazníci nakupují za nižší ceny přímo ve skladu. Dalším trendem městské logistiky jsou multifunkční projekty v centrálních lokalitách jako Chapelle International Logistics Hotel v Paříži, v nichž se mísí sklady se službami, školou, datovým centrem apod.

Podobně jako v kancelářském segmentu se i v logistice rozvíjí sdílení prostor – forma tzv. co-warehousingu se zatím pionýrsky rozvíjí v USA. Lze však očekávat, že časem dorazí i k nám.