Ve střední a východní Evropě dominují maloobchodu nákupní centra
Rychlý růst HDP v posledním ekonomickém cyklu, nízká nezaměstnanost i rostoucí mzdy přispěly k boomu módního segmentu v regionu střední a východní Evropy (CEE). Vyplývá to z nejnovější výzkumné zprávy společnosti Colliers International nazvané „ExCEEding Borders“ (Překračování hranic CEE) s podtitulem „módní odvětví ve 14 zemích regionu CEE“.
Mark Robinson, specialista výzkumu Colliers International pro CEE, vysvětluje:
„S rostoucími disponibilními příjmy, které se přibližují průměrným hodnotám Evropské unie, se v CEE móda a doplňky stávají jednou z hlavních kategorií, za něž spotřebitelé své prostředky utrácejí. Rychlý nárůst HDP v posledním období spolu s nízkou nezaměstnaností a zvyšováním mezd přispěly k současnému boomu módního segmentu v regionu.“
Mezi klíčová zjištění výzkumné zprávy patří:
• Maloobchodní prodeje narůstají v celém regionu: v rámci cyklu roku 2017 dosáhly nejvyšší úrovně v Rumunsku, a to 11 %.
• Maloobchodu v CEE dominují nákupní centra; jediným trhem s převládajícím high street segmentem je Praha. Největším trhem nákupních center v regionu je Polsko se zastoupením téměř 500 různých subjektů o celkové ploše 11,8 milionu metrů čtverečních hrubé pronajímatelné plochy.
Marjan Gigov, ředitel oddělení Retail společnosti Colliers International v České republice, dodal: „Praha patří mezi 30 nejvyhledávanějších destinací světa a v roce 2017 ji navštívilo více než 7 milionů turistů. To spolu se stabilní ekonomickou situací, rostoucími disponibilními příjmy a vysokým povědomím místních obyvatel o značkách vytvořilo ideální prostředí pro mnoho luxusních i současných módních brandů, které si ve městě zřídily přímé zastoupení. Z Prahy se tak v rámci celého regionu střední a východní Evropy stala prvotřídní destinace pro nákupy v segmentu high fashion.“
• Největší módní značky aktivní v zemích CEE-14 dosáhly úrovně obratu
350–450 eur/metr čtvereční/měsíc.
• CEE nadále přitahuje mezinárodní obchodní řetězce – k významným uvedením na trh došlo v Polsku (Primark), Rumunsku (Victoria’s Secret) a Lotyšsku (Van Graaf). V regionu jsou aktivní i polské značky, například Sizeer se zastoupením na sedmi trzích (Litva, Lotyško, Estonsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko).
• Kromě své přítomnosti v nákupních centrech mají v CEE-14 módní značky významný vliv také na segment e-commerce – ve čtyřech zemích regionu (Bulharsku, Estonsku, Polsku
a České republice) se móda na celkovém objemu prodejů online podílí více než 30 %.
K nejvýznamnějším zástupcům módního segmentu na trzích CEE patří například H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A a TK Maxx.