Zrušení daně z nabytí podpoří obchod s nemovitostmi, ale ne vznik nových bytů. Tomu by zásadně pomohlo snížení DPH na 10 %
Pokud to vláda myslí s podporou oslabené ekonomiky a trhu bydlení vážně, neměla by zůstat jen u návrhu zrušení daně z nabytí nemovitosti. Tento krok podpoří obchody se stávajícími nemovitostmi, ale nijak nepomůže nové výstavbě. A pokud je zrušení této daně spojováno se zrušením možnosti daňových odpočtů u hypoték, mohou být důsledky pro výstavbu nových bytů katastrofální. Vznik tolik potřebných nových bytů stát nejlépe podpoří snížením DPH z 15 na 10 procent. A přitom, pokud bude vznikat více bytů, na tom může na daňových výnosech ještě vydělat.
„Je správné, že vláda konečně schválila zrušení daně z nabytí nemovitosti. Volební programy plné podpory nové výstavby se tím ale nenaplní. Daň z nabytí nemovitosti se totiž netýká nových bytů. Jejich vzniku by ale zásadně pomohlo snížení DPH, na které dnes stát inkasuje z průměrného nového bytu v Praze téměř milion korun. To je téměř šestkrát více, než kolik to bylo v roce 2007," říká Dušan Kunovský, zakladatel a šéf Central Group.
*) Výnos z průměrného nového bytu v Praze s podlahovou plochou 70 m²
zdroj: CENTRAL GROUP
Snížení sazby by přitom rozhodně neznamenalo, že by měly vyschnout příjmy do státního rozpočtu. Pokud by se tímto opatřením v kombinaci s přijetím nového stavebního zákona výstavba rozpohybovala a stavělo se tak více tolik potřebných bytů, příjmy státu by naopak narostly. Jen v Praze chybí desítky tisíc bytů a povoluje se jich jen zhruba polovina z potřebného počtu alespoň 10 tisíc ročně. Kvůli komplikované legislativě totiž trvá vyřízení stavebního povolení pro běžný bytový dům v hlavním městě často 10 i více let a nedaří se povolovat ani veřejné, obecně prospěšné stavby.
Ohledně nižší DPH podporující novou bytovou výstavbu se přitom můžeme inspirovat v dalších evropských zemích. Například v sousedním Polsku je tato daň u menších bytů jen osmiprocentní, Francie vybírá na dani z přidané hodnoty 5,5 procenta a v Maďarsku je DPH dokonce jen pětiprocentní.
Snížení DPH na 10 procent by zlevnilo byty o 300 tisíc
Ještě v roce 2007 platila pro nové byty jen pětiprocentní DPH. Ale v dalších letech daň neúměrně narůstala. Nejprve v roce 2008 z pěti na devět, v roce 2010 to bylo již na 10 procent, o dva roky později 14 procent a od roku 2013 platí stávající 15procentní sazba. A u bytů větších než 120 metrů čtverečních je daň dokonce 21 procent. To se samozřejmě velmi výrazně odráží v celkové částce, kterou stát na DPH vybírá.
"Ještě v roce 2007 stát inkasoval u průměrného nového 70metrového bytu v Praze jen necelých 170 tisíc korun, dnes vybraná daň atakuje milionovou hranici. Nepřiměřené množství peněz účtované státem na DPH brzdí novou výstavbu a vede k bytové krizi hlavně v Praze a dalších velkých městech," dodává Kunovský.
Návrh na snížení DPH u nových bytů z 15 na 10 procent prosazuje Central Group již dlouhou dobu. V praxi by znamenal, že kupující u průměrného 70metrového bytu v Praze ušetří kolem 300 tisíc korun. Obava, že by tuto částku neušetřil kupující, ale skončila by v kapse developera, který by nezlevnil cenu bytu, je lichá. Všichni stavitelé totiž stanovují ceny bytů vždy bez daně a DPH se k tomu jen finálně automaticky připočítává.
Zrušení daňových odpočtů u hypoték by bylo zásadní chybou
Zrušení daně z nabytí nemovitosti je ve vládním návrhu spojováno se zrušením možnosti daňových odpočtů u hypoték. To by se mělo od roku 2022 týkat i nových bytů a hrozí tak zásadní propad bytové výstavby. Ministryně financí Schillerová argumentuje zdánlivou spravedlností "někde se přidá a někde se ubere". To je však v případě novostaveb absurdní. Daň z nabytí nemovitosti se totiž u nových bytů neplatí a zrušení možnosti daňových odpočtů by bylo zásadním znevýhodněním trhu nového bydlení.
Většina kupujících nových bytů v této době využívá hypotéku a s možností dlouhodobě fungujících a motivačních daňových odpočtů už počítá ve svých kalkulacích. U nových bytů by nemožnost uplatnění daňových odpočtů znamenala, že se koupě prodraží o stovky tisíc korun. Například rodina, která si pořídí v Praze nový byt 3+kk, by podle návrhu ministerstva financí přišla o více než půl milionu korun. To opravdu nezní jako příklad podpory dostupnosti bydlení a výstavby nových bytů.
Výpočet: Průměrné nabídkové ceny nových bytů v Praze, hypotéka na 30 let, LTV 90, úroková sazba 2,45 % p.a.
zdroj: CENTRAL GROUP