Kanceláře včera a dnes před 3 lety

Bez čeho byste se dnes v kanceláři neobešli? Co má podle současných měřítek splňovat a respektovat nová kancelář? Jak se pracovalo kdysi a kam jsme se za ty roky posunuli? Zveme vás na výlet světem kanceláří.

Kanceláře kdysi

Umíte si představit kancelář, kde jsou pouze knihy, pořadače, nádobky s inkoustem postavené na masivním stole? Stačí si prohlédnout pracovny, v nichž působily největší mozky moderní historie, např. Albert Einstein, Winston Churchill nebo Nikola Tesla. Tehdejším kancelářím dominovaly obrovské knihovny sahající od podlahy až po strop s knihami v kožené vazbě, které stály v policích úhledně jako vojáci. Těžké závěsy a tlusté koberce doplňuje nábytek působící dnes sice luxusně a retro, ale často nepohodlný a "vyseděný". V úřadech, které místo přidělovaly často bez možnosti výběru, to byly doslova "lavóry" vyseděné předchůdci. Na stole poblikávala klasická lampička se stínítkem ve tvaru obráceného žlábku, občas dřevěné pořadače a nad krbem hodiny s kyvadlem. Kožené sedačky byly nasměrovány ke klasické tabuli, na kterou se psalo křídou, a každé setření znamenalo novou vrstvu křídového prachu na celém interiéru. O něco později přibyly na dubové stoly psací stroje, telegraf a dálnopis či pevná linka. Papírovou komunikaci a analogické přístroje vypudily elektrické novinky.

V osmdesátých a devadesátých letech se ráz kanceláří změnil s příchodem mikropočítačů. Produkty IBM a garážové firmy Apple, také software Microsoftu stály za masovým rozšířením počítačů do všech typů podnikání. Stoly zeštíhlily, nahradily je lehčí materiály, svěží a světlé barvy. Stále ale CRT monitory vyžadovaly velké množství prostoru a kabely neforemně visely v prostoru, plazily se vedle stěn a zaměstnanci o ně zakopávali v uličkách mezi stoly. Knihovny stále přetrvaly, ale už na první pohled byly pestřejší. Barvami hýřily publikace v hrubé i tenké vazbě. Každý elektronický přístroj měl sotva jednu funkci a v kanceláři blokoval vyhrazené místo (nejčastěji blízko k zásuvce) jako exponát v muzeu. Kancelářím s desítkami míst ve víceméně oddělených kójích (open space) vládly elektrický psací stroj, fax, tiskárna, kopírka (vžilo se synonymum xerox). V takových podmínkách "makali" Jeff Bezos (Amazon), ale i makléři z Wall Street ve slavném stejnojmenném filmu.

Kanceláře v současnosti

Feng šuej, přírodní prvky, dřevo, voda, zeleň v kanceláři. Vše musí být "green" a energeticky efektivní. Recyklujeme a šetříme. Spojujeme se s přírodou. Používáme úsporné technologie, více využíváme denní světlo, ekologické vychytávky a zlepšováky. Kabelů je méně, přenosná zařízení all-in-one ani více než jeden napájecí nepotřebují. Notebooky, tablety a jiná přenosná zařízení vydrží i bez kabelu a musí mít certifikaci úspornosti. Do popředí zájmu a v hledáčku firem jsou kanceláře, které nesou certifikáty BREEAM a LEED.

"Trendem v zařizování současných kancelářských prostor je nadčasovost a hravost, která musí jít ruku v ruce s ergonomií. Zaměstnanec, který se v práci cítí dobře, odvádí i lepší pracovní výkon, tím pádem přináší firmě i vyšší zisky. Mám kamaráda, který pracuje pro společnost Google. Řečeno bez přehánění, práce je jeho druhým domovem. V pracovní době si může zahrát stolní fotbal, zajít si do firemní kavárny nebo si mezi pracovními setkáními odpočinout v houpací síti. Přátelský design v kancelářích s sebou samozřejmě nepřináší jen zahálku, ba naopak. Zaměstnanci pracující v příjemném firemním prostředí jsou vůči firmě loajální a není jim proti srsti zůstávat s kolegy v práci dlouho přesčas. Je dokázáno, že lidé, kteří jsou obklopeni kreativním prostředím, přinášejí firmě další kreativní nápady," říká Hedvika Novotná, interiérový designér společnosti NOVOdesign.

Kanceláře tzv. svobodných firem, ale nejen jejich, tedy dnes vypadají spíše jako dětské koutky - barevné stěny, avantgardní umělecká díla, šílené nástěnky, houpací sítě, skluzavky, kuchyňky s kávou, čajem a zákusky zdarma. Více jsme si mohli přečíst i na portálu Kancelare.cz, například o Google, Facebook alebo Zappos. Společné prostory dotvářejí sedací vaky, šipky, kulečník, stolní tenis či videohry. Některé firmy jdou ještě dál a v rámci kancelářské budovy nabízejí svým zaměstnancům mateřskou školku, lezeckou stěnu, saunu a fitness. Nebo terasu s lehátky a grilem. Standardem jsou tzv. silent rooms, tedy tiché místnosti.

Firmy se snaží být jedinečné nejen pro své zaměstnance, ale i pro klienty a návštěvníky. Konečně kancelář, jejíž design, dekorace a nábytek odpovídají zaměření a výrobnímu programu firmy, je lákadlem pro novináře. Vybrat si atraktivní prostory tak nepřímo znamená i upoutat pozornost médií na firmu a značku.

Pokračování článku zde

Zdroj: Kancelare.cz