16. listopadu 2022

Co je to web 3.0 a jak se na něj připravit?

Co je to web 3.0 a jak se na něj připravit?

Od 90. let prošel internet rozsáhlým vývojem. Vše přitom naznačuje tomu, že nás ještě nějaké novinky čekají. Web 3.0 se pravděpodobně v následujících letech stane novým standardem, kterému se budeme muset přizpůsobit všichni. V čem se liší oproti současnému webu 2.0?

Web 3.0 je myšlenka plně decentralizovaného webu, v němž by všechna data vlastnili samotní uživatelé, kteří by je měli uložená na svých zařízeních. To je oproti současnému fungování internetu, kdy téměř všechen obsah leží na centralizovaných serverech mezinárodních korporací, velký skok. Než se ale podíváme, jak by měl web 3.0 vzniknout a co to pro nás znamená v praxi, musíme si nejprve stručně shrnout historii internetu.

web 1.0 & web 2.0

Když v devadesátých letech vznikla první veřejná verze internetu, jednotlivé webové stránky se od těch současných značně lišily. Prakticky šlo o pouhé texty bez jakéhokoliv designu a jakýchkoliv funkcí. Čas od času jste mohli maximálně narazit na nějaké obrázky nebo hypertextové odkazy.

Zlom přišel okolo roku 2005, kdy začaly vznikat nové nástroje. Webové stránky dostaly barevný design i funkce a dočkali jsme se prvních internetových obchodů. Této fázi se říká web 2.0 a trvá dodnes. Jejími symboly se staly kromě e-shopů hlavně sociální sítě.

Ačkoliv má web 2.0 pro lidskou civilizaci obrovský význam, v mnohém ulehčuje životy a můžeme díky němu být kdykoliv v kontaktu s kýmkoliv, má i on své mouchy. Stále více se například zmiňuje otázka soukromí. Často nevědomky poskytujeme velkým korporacím svá data, aniž bychom vlastně tušili, co se s nimi děje. Hackerské útoky a úniky hesel se už také staly běžnou realitou dnešního světa. Dalším problémem současného internetu jsou například i neférové podmínky pro tvůrce obsahu. To vše a mnoho dalšího by mohl vyřešit právě web 3.0.

web 3.0 a jeho výhody 

Téměř všechno, co dnes naleznete na internetu, je uloženo na obřích centralizovaných datových serverech. To je příčinou výše zmíněných problémů. Budoucí verze webu by naproti tomu měla být založena na technologii blockchainu. To zjednodušeně znamená, že by veškerá data (hesla, zprávy, webové stránky apod.) byla uložena v zašifrované řetězcové formě napříč zařízeními všech uživatelů. 

Díky tomu bude nový web mnohem bezpečnější, protože hackerům nebude stačit prolomit jednu překážku, ale budou muset porazit celou síť, což je kvůli vysokému počtu uživatelů téměř nemožné. Každý uživatel je také díky blockchainu pro ostatní plně anonymizován, takže se k vašim soukromým datům bez vašeho svolení nikdo nedostane.

Důležitou roli budou na webu 3.0 hrát kryptoměny a NFT (nezaměnitelné tokeny – například digitální umění, domény, autorská práva apod.). Právě díky nim by se mohly všechny transakce a veškerá komunikace odehrávat decentralizovaně, nezávisle na jakýchkoliv orgánech. 

Čím dál častěji se zmiňuje i pojem metaverse. To je zase koncept digitálního světa, v němž by měl každý svého avatara a pomocí virtuální reality by zde mohl dělat řadu věcí jako v reálném životě – od nakupování přes práci až po sportování. Metaverse by měla fungovat právě v rámci webu 3.0, případně by mohla sama být jeho první fází. 

Kdy přijde web 3.0 a jak se na něj připravit?

Web 3.0 je v současné době pouze koncept a jeho realizace, jak jsme již psali, nezávisí na žádné centrální organizaci, ale na uživatelích. Přechod ze současné verze webu na tu novou bude tedy spíše postupný a než se z ní stane nový standard, pravděpodobně si ještě pár let počkáme.

Příchod webu 3.0 závisí z velké části i na tom, jak se vyvine celospolečenský pohled na kryptoměny, bez kterých decentralizovaný internet vzniknout nemůže. Nejspíš však začnou postupně vznikat nové aplikace a nástroje, které nabídnou decentralizovanou alternativu k současným službám, jako jsou webové vyhledávače, sociální sítě nebo banky.

Pokud se chcete na budoucnost internetu připravit, můžete část svého času věnovat studování blockchainu, kryptografie a dalších oborů, které se s ním pojí. Díky tomu budete mít před ostatními náskok, snáze se na nové technologie adaptujete a budete vědět, jak je správně využít – ať už jste podnikatel, tvůrce obsahu nebo jen běžný uživatel. 

Autor: Petr Hejčl