30. ledna 2022

Pokud se kancelář vhodně akusticky ošetří, pozitivně se to projeví na efektivitě práce, říkají spoluzakladatelé společnosti SilentLab

Pokud se kancelář vhodně akusticky ošetří, pozitivně se to projeví na efektivitě práce, říkají spoluzakladatelé společnosti SilentLab

Jak ovlivňují akustická opatření pohodu na pracovišti a co stojí za světovým úspěchem společnosti SilentLab, která se zabývá poradenstvím v oblasti akustiky a snížení hluku interiérů? To prozradí v novém rozhovoru Jan Kaňka a Jaroslav Vendl, spoluzakladatelé společnosti SilentLab.

Co vás vedlo k tomu založit společnost, která se zabývá akustikou interiérů? 

Když jsme se založením společnosti SilentLab před šesti lety začínali, naší představou bylo vyplnit mezeru na trhu, kterou jsme v kancelářských prostorech vnímali a která se týkala primárně akustické pohody. Zjišťovali jsme, že o akustice se sice začíná hovořit, ale materiály a produkty, kterými by se daly prostory akusticky ošetřit, na našem trhu nebyly a pokud ano, tak extrémně drahé a nefunkční. Naší vizí proto bylo produkty vyrábět jinak, dát jim přidanou hodnotu, kvalitu a v ideálním případě je exportovat do zahraničí. Za vznikem společnosti pak stálo především setkání s Honzou. Ten přinesl seznam produktů, které bychom mohli vyrábět. Kromě akustických prvků, nástěnných paravánů a panelů seznam zahrnoval i nápad s akustickou budkou, ve které právě teď sedíme.

Jaká akustické produkty používáte nejčastěji a jaké jsou nejvhodnější pro kanceláře typu open space?

Největší poptávku současně vnímáme po MICROOFFICE, akustických budkách, které jsou určené pro jednoho člověka i větší skupinu lidí zahrnující až osm osob. Poptávku po MICROOFFICE akcelerovala i současná situace, kvůli které jsme byli všichni nuceni se přesunout více do online světa, a spousta společností tak začala hledat prostory poskytující větší klid. Co se týče open space kanceláří, ty se dají doplnit například nástěnnými obklady, které se snaží hluk pohltit, nebo paravánovými systémy snažícími se zamezit cestování hluku napříč kanceláří.

Proč by firmy měly začít investovat do akustických řešení? Jaké dopady může mít na zaměstnance hluk na pracovišti?

Stěžejním argumentem pro firmy je z našeho pohledu efektivita práce. Spousta studií dokazuje, že jeden z největších faktorů, který nepříznivě ovlivňuje pracovní prostředí, je hluk. A pokud se kancelář vhodně akusticky ošetří, pozitivně se to podepíše na efektivitě práce. Z pohledu zaměstnavatele navíc dokážete ušetřit na nákladech, protože váš pracovní tým dokáže být díky akustickým řešením produktivnější.

V ideálním případě se protihluková opatření plánují již při stavbě budovy. Jak to ale probíhá, pokud už je budova postavená?

Naše produkty obecně začínáme projektovat do hotových kanceláří a ve stavu, kdy už je “pozdě”. Přitom velkou část akustických opatření lze vyřešit již stavební cestou prostřednictvím integrovaných materiálů. Bohužel v Česku je situace taková, že v rámci stavby se na akustiku zapomíná a akustická opatření se doplňují ex post. Naše systémy by však měly ošetřovat hlavně lokální problémy, ne paušálně celou kancelář. 

Jsou ale i případy, kdy klient požaduje našimi produkty hotovou kancelář doplnit. Někdy se totiž stává, že se kanceláře navrhují tak, aby v nich byly nainstalovány MICROOFFICE. Je to z toho důvodu, že klient si může tento typ nábytku vzít kdekoliv s sebou a finančně ho to vyjde lépe.  

Vaše produkty najdeme i ve světových kancelářích různých společností. Co podle vás stojí za vaším úspěchem? Co vás odlišuje od konkurence?

V dnešní době je jádrem produktů design a s ním jeho funkčnost. My se však snažíme jít ještě dál, dáváme důraz na kvalitu a zpracování materiálu. Pokud bychom se bavili o MICROOFFICE, dnes v rámci celého světa existuje jen jedna konkurenční firma, která je schopna vyrobit produkt v takové kvalitě, který by se MICROOFFICE vyrovnal. Naštěstí se ale tato firma vydala designově jinou cestou, a proto předpokládáme, že se na stejných projektech nebudeme potkávat.

Spojit funkční požadavky s návrhem designu jistě není jednoduché. Jak jste si s touto výzvou poradili?

Vždycky se snažíme vyvíjet funkční design, aby ani jedna ze složek neutrpěla. Je však velmi těžké nejít cestou kompromisů a často nás to k tomu svádí. Většinou ale vyhraje naše tvrdohlavost, která nám říká, abychom věci dělali jinak a po svém. To je právě duše SilentLabu, dělat věci jinak, pořádně a svéhlavě. 

Nedávno jste na svém webu spustili akustickou kalkulačku. Můžete nám ji blíže popsat?

Jedná se o poměrně jednoduchý nástroj, který lidem přibližuje, co můžou akustická opatření přinést a co je to bude stát. Z naší zkušenosti můžeme říct, že výsledky jsou velmi zajímavé. Investice do akustických opatření se vrací v rámci měsíců. Je to ale těžko uchopitelné. Lidé mají tendenci tomu nevěřit a cesta k přesvědčení české společnosti bude ještě dlouhá. 

Jsou nějaké další moderní akustické vychytávky, které podle vás mnoho lidí či firem nezná a stály by za zmínku?

První „vychytávkou“ jsou ionizátory, systémy ošetření vzduchu, kterými vybavujeme MICROOFFICE. Ionizátory navozují příjemné prostředí a člověk se díky nim lépe a déle soustředí. V novém roce se chceme zaměřit na novinku, a to akustická osvětlení. Třetí vychytávkou je tzv. sound masking, systém proaktivního potlačování hluku. Na českém trhu je to zatím docela nepopulární řešení, které bychom rádi lidem více zpřístupnili.  

Jaký vliv měla na vaši práci koronavirová pandemie? 

Na začátku pandemie to pro nás bylo extrémně těžké, naše projekty se zastavily a přestali jsme o nich mít kompletní informace. Měli jsme dokonce i několik scénářů, co se bude se SilentLabem dít dál. Toto období jsme však nějak přečkali a paradoxně jsme teď díky koronaviru v situaci, kdy máme mnohem vyšší poptávku, než bychom měli za normálního stavu. 

Poradili byste posluchačům nějaké pracovní vychytávky, které se vám za váš pracovní život osvědčily?

Několik let používáme aplikaci Todoist.com pro správu úkolů, která poměrně jednoduchou formou rozlišuje, co a kdy má být hotovo. Pro doplnění je pak třeba dobré absolvovat školení, které se zaměřuje na time management. Díky němu může i ten nejvíce přehlcený člověk zjistit, že jde hlavně o to mít v životě řád a systém. 

Co plánujete v novém roce 2022? Jaké jsou vaše vize?

Plánujeme pár produktových novinek, o kterých zatím nemůžeme příliš mluvit. V novém roce se také těšíme a doufáme v plnohodnotnou veletržní sezónu. Máme vyzkoušeno, že veletrhy opravdu dobře fungují, na jednom místě jste schopni sesbírat cenné informace a kontakty. Čtenářům bychom rádi dali tip na největší veletrh kancelářského nábytku ORGATEC, který se uskuteční v říjnu v Kolíně nad Rýnem.