20. listopadu 2022

Elektromobily jsou v Česku stále oblíbenější. V prodejích vede Škoda. Nabíjecích stanic je ale stále málo

Elektromobily jsou v Česku stále oblíbenější. V prodejích vede Škoda. Nabíjecích stanic je ale stále málo

Od roku 2035 by v Evropské unii měla skončit výroba nových aut na spalovací motor. Automobilky i řidiči tak začínají stále více upírat svou pozornost směrem k alternativním pohonům, zejména elektřině. Byť je zatím počet elektromobilů prohánějících se po českých silnicí v porovnání s dieselovými či benzínovými vozy téměř zanedbatelný, zájem o ně stále roste.

Během druhého čtvrtletí letošního roku bylo v České republice prodáno 1168 elektromobilů. Ve stejném období během loňského roku to bylo pouze 706. Jde tedy o více jak 65% nárůst. Zároveň to znamená, že se elektromobily podílejí na celkovém počtu nově registrovaných vozidel ze dvou procent, vloni to bylo pouze 1,1 procenta. Vyplývá to z dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). 

Elektromobily a hybridy táhnou, plug-iny zaostávají

Celkem se letos v tuzemsku za první půlrok prodalo 1953 vozidel na čistě elektrický pohon. Nejpopulárnějším modelem je u nás SUV Škoda Enyaq iV, kterých se od ledna do června prodalo 782 kusů

Zatímco prodej elektromobilů stoupá, hybridních plug-in modelů se za první půlrok prodalo oproti loňskému roku o třetinu méně, pouze 1566 vozů. Zájem o klasické hybridní vozy bez možnosti zapojení do nabíječky však stoupá také. Těch se za stejnou dobu prodalo přes 14,5 tisíce, tedy o 12 % více než před rokem.

Prodej automobilů na alternativní pohon roste i v rámci celé Evropské unie. Během druhého čtvrtletí letošního roku se v EU prodalo 233 413 elektromobilů, o 11 % více než vloni. Zároveň to znamená, že se na celkových prodejích nových aut podílely vozy s elektrickou baterií z 9,9 procent. 

Nejvíce nově prodaných aut během druhého čtvrtletí tohoto roku v EU je poháněno benzínem (38,5 %). Letos je to však poprvé, co se prodalo více automobilů na hybridní pohon (22,6 %) než čistě dieselových vozů (17,3 %).

Problémy s dobíjením 

Větší rozšíření elektromobility však čeká ještě celá řada výzev. V současnosti je například žhavé téma dobíjecích stanic. Těch je v Evropské unii celkem 307 tisíc, téměř polovina z nich je však rozeseta pouze po dvou zemích – Německu a Nizozemsku

V Česku máme v současnosti pouze zhruba 978 nabíječek. Podle nedávné studie by však bylo k snížení uhlíkových emisí ze spalovacích motorů o 55 % potřeba zhruba 6,8 milionu dobíjecích stanic po celé Evropské unii, tedy asi 22krát více, než jich máme k dispozici nyní.  

Autor: Petr Hejčl, foto: Škoda, Evropská asociace výrobců elektromobilů