16. února 2022

Marek Jakúbek | Netroufáte si umělecké dílo do kanceláře koupit? Pronajměte si jej

Marek Jakúbek | Netroufáte si umělecké dílo do kanceláře koupit? Pronajměte si jej

Nabídnout firmám snadnou možnost vybavit své prostory “krásnem”, zajistit jejich zaměstnancům inspirativní a příjemné pracovní prostředí a k tomu podpořit finančně i morálně mladé umělce. Nejen tohle nabízí malým i větším společnostem startup se sociálním přesahem Artist's Hero. Jeho zakladatel Marek Jakúbek je přesvědčen, že idea nabízet klientům umění na způsob “running sushi” neboli flexibilního uměleckého portfolia je prospěšná pro všechny zúčastněné.

Ze začátku Marka Jakúbka inspirovala k vytvoření platformy Artist's Hero jeho maminka, vášnivá malířka. Přemýšlel totiž, jak jí i ostatním profesionálním umělcům odlehčit od organizačních i finančních starostí a pomoci je úspěšně etablovat na trhu.

“Došlo mi, že mohu zároveň nabídnout řadě firem řešení, ke kterému by se samy obtížně dostávaly,” popisuje Jakúbek.

O tom, že umění v kancelářských prostorech prospívá produktivitě, kreativitě, firemnímu brandu i identitě, podle něj nemusí být pochyb. Potvrzuje to i například průzkum Making Art Work in the Workplace provedený ve Velké Británii.

Nákup s nejistotou 

Pro řadu společností je ale rozhodnutí investovat do umění - v případě, že by chtěly umělecká díla zakoupit - dlouhodobé, komplikované a nákladné. Jedná se totiž obecně o poměrně rizikovou investici s nízkou likviditou. Je nutné mít jasno ohledně estetické a investiční perspektivy, patřičně se v oboru vzdělat, věnovat čas průzkumu trhu, navázat kontakty s galeristy či přímo s umělci. V případě výběru obrazu či jiného uměleckého díla je následně třeba zajistit si přepravu, instalaci či pojištění nové výzdoby kanceláře. Samostatnou otázkou je pak situace, kdy se společnost rozhodne změnit design svých prostor, do nichž najednou nové dílo přestane “zapadat”, případně zcela ukončí svou činnost. 

Umění jako služba

Přidaná hodnota Artist's Hero je právě v kompletní službě spojené s obstaráváním a užíváním uměleckých děl zvané “art as a service”. Ta zahrnuje nejen úvodní konzultace, ale i logistiku, instalaci uměleckých děl, nezbytné obchodní a právní záležitosti nebo třeba pojištění. Servis je škálovatelný a vyjde na zlomek původní ceny uměleckého díla. Firmám tento koncept umožňuje obohatit jejich PR strategii, případně nasměrovat jejich CSR program k finanční a morální podpoře domácích umělců.

Mladí, nadaní a z Libně 

Autoři děl, jejichž díla mohou obohatit stěny, recepce a zasedací místnosti společností, se podle Marka Jakúbka rekrutují z řad zhruba dvou desítek umělců spojených s Libeňskými ateliéry v Praze a jejich platformou Liebe(ň) ArtContemporary.

“V portfoliu máme více než 250 kusů uměleckých děl, hlavně obrazů. Naším plánem pro letošní rok je pozvat ke spolupráci další desítky českých a slovenských umělců a nabídku rozšířit o další stovky kusů děl, ať už jde o malby, fotografie, sochy či instalace.” 

Umělce si ale pečlivě vybírá - všichni ti, s nimiž nyní spolupracuje, jsou nedávnými absolventy některé z prestižních uměleckých škol, jako jsou UMPRUM či AVU. 

Právě jejich stále nízký věk považuje Marek Jakúbek za velkou výhodu.

“Jsou to právě mladí umělci, kdo obvykle otevírají debatu o současných společenských, sociálních, politických nebo ekonomických tématech a přinášejí novou perspektivu v pohledu na svět. Mou vizí je vystavit současnou společnost jejich energii a provokativním myšlenkám a zároveň dát začínajícím umělcům možnost generovat pasivní příjem z pronájmu umění ještě předtím, než se stanou slavnými a jejich díla mnohonásobně podraží”. 

Kancelář v různých outfitech

Využití služby “art as a service” umožňuje firmám pozměňovat interiér svých kanceláří každých několik měsíců. Pocit novosti, jiné inspirace a nezvyklé energie na jinak dobře známém a “okoukaném” pracovišti přispívá k pozitivní duševní stimulaci zaměstnanců. I po skončení koronavirové pandemie zůstane pravděpodobně v řadě oborů funkční hybridní model práce kombinující práci z domova a z kanceláře. Pro zaměstnavatele může být “vypůjčené umění” jedním z prostředků, jak zaměstnancům pobyt v kanceláři, kam se řada z nich stále nechce vracet, zpříjemnit. 

Autor: Barbora Grygarová, foto archiv: Artist's Hero