25. května 2022

Daniel Šmíd | Oděv za vás vysílá signál o tom, kým jste, dávno před tím, než vyslovíte první slovo

Daniel Šmíd | Oděv za vás vysílá signál o tom, kým jste, dávno před tím, než vyslovíte první slovo

Daniel Šmíd je uznávaným lektorem moderní etikety a společenského chování. Svými firemními kurzy podporuje nastavení vhodného jednání s klienty a také „zdravou“ komunikaci uvnitř firmy. O etiketě napsal několik knih, z nichž ta poslední se týká slušného chování doma a mezi přáteli. ,,Již svým zevnějškem můžete komunikovat své hodnoty, úctu k sobě i k ostatním a profesionalitu,“ řekl při setkání s Kanceláře.cz.

Estetika Daniela Šmída obklopovala v různých formách už od narození. Jeho dědeček ho učil žehlit puky na kalhotách, ukazoval mu, jak se dokonale oholit i ve studené vodě a čím dostat na špičky bot zrcadlový lesk. Vštěpování pravidel etikety a slušného chování dětem proto vnímá jako základ výchovy.

,,Rodiče jsou povinni postarat se o to, aby děti měly teplo, jídlo a střechu nad hlavou. Stejně tak je ale důležité poskytnout dětem základy chování, vzorce jednání a způsob komunikace s druhými.“

Pokud nebyly dětem dány dobré základy v rodině, dá se jim podle něj naučit i později. Je to však mnohem obtížnější cesta.

,,Jsem přesvědčen o tom, že před vstupem na střední školu by měly být děti připraveny, znát a umět používat většinu věcí, které řadíme do etikety.“

Přednáším jen osvědčené tipy 

Daniel Šmíd přednáší zejména ve firmách, kterým poskytuje návody, jak by měly zlepšit prostředí a vztahy na pracovišti, či jak vést rozhovory a jednání s klienty. Mezi jeho klienty patří například společnosti ŠKODA AUTO, ČEZ, České dráhy, Česká pošta nebo Vodafone. Při přednášení je pro něj důležité, aby informace v kurzech byly ihned uplatnitelné v praxi. 

,,Přednáším jen to, co jsem sám dříve dělal a přinášelo mi to výsledky a úspěch. Mluvím a píšu také o tom, co dělám nyní a co mi přináší radost z práce, uznání a štěstí. Věnuji se primárně tomu, aby lidé v mém okolí dokázali lépe komunikovat verbálně i neverbálně, lépe se uměli chovat k blízkým, klientům i v rodině. To jsou všechno věci k naučení.“

„Jeho přednes, vystupování a schopnost předat informace je neuvěřitelná, názorné ukázky vám pomohou si tyto návyky osvojit. Budete si přát, ať přednáška ještě nekončí, protože nebudete mít dost,“ zní jedna z recenzi z úst jeho klienta. 

Kromě přednášek ve firmách natáčí Daniel Šmíd i svůj vlastní podcast Jemný pán s tipy a návody, jak se lépe oblékat, jak využívat sílu doplňků a pečovat o své oděvy.

Businessové jednání aneb na co si dát pozor

Svým vystupováním můžeme ovlivnit výsledek businessového jednání, a to jak pozitivně, tak negativně. Jaké jsou základní tipy pro úspěšné jednání? 

,,Mezi ty zásadní zásady patří přijít přesně, umět pozdravit, správně podat ruku a hovořit k věci, bez slovní vaty a zdvořile. Dále umět správně napsat obchodní e-mail a znát zásady zdvořilosti při telefonování. Součástí úspěšného obchodního života je i obchodní oděv a „umění“ jej používat.“ 

Dle jeho slov dokonce kultivovaný zákazník pozná, zda máte základní návyky v konzumaci nápojů. To lze poznat například při prostém pití kávy

Oblečení pro sebejistotu, sebevědomí a sebevyjádření

To, jak se cítíme, značně ovlivňuje to, jaký oděv si oblečeme. Protože jsme navíc z velké části oblečením pokryti, není možné, abychom jej nevnímali. Oblečení značně ovlivňuje to, jak se vnímáme my samotní.

,,Jiný oděv si oblečete, pokud budete o sobě přesvědčení, že máte naprosto skvělou postavu, jiný oděv zvolíte, pokud je vaše přesvědčení opačné. Oděvy nám mohou dodat sebejistotu, sebevědomí a vyjádřit, kým jsme.“ 

Pokud pracujete v kanceláři, je vhodné tomu svůj outfit přizpůsobit. Fakt, že oděv, který na sobě máme, se obvykle pojí s určitou činností či povoláním, nám pomáhá být pro ostatní přirozeně důvěryhodnější.

,,Svým zevnějškem můžete komunikovat své hodnoty, úctu k sobě i k ostatním a profesionalitu. Oděv za vás vysílá signál o tom, kým jste, dávno před tím, než vůbec vyslovíte první slovo.“

Obléct se kvalitně, ale zároveň za příznivou cenu

Udržitelná moda, neboli slow fashion je v posledních letech velkým tématem. Důvodů, proč bychom se měli více zaměřit na udržitelné oděvy, je hned několik, ať už jde o ekologii nebo morální stránku věci. Řadě lidí však může v nákupu  udržitelného módního kousku bránit vyšší pořizovací cena. Podle Daniela jde však z dlouhodobého hlediska o mnohem výhodnější investici než v případě běžné a obvykle méně kvalitní konfekce. 

,,Kvalitní oděvy mají sice nejčastěji vyšší pořizovací cenu, avšak počítáte-li tuto cenu s ohledem na množství použití, jde o mnohem výhodnější nákup. Problémy způsobuje fakt, že jsme moc bohatí na to, abychom se věnovali jen kvalitě. Klidně kupujeme i věci, které stojí téměř za nic, často jen proto, že jsou ve slevě.“

Co tedy na cestě ke kvalitní módě radí?

,,V zásadě jde o to nakupovat výrazně méně, klidně i o polovinu méně. Druhým krokem je nakupovat výhradně to, co potřebujete, nebo to, z čeho budete mít dlouhodobou radost. Co vám bude k užitku i veselí deset i více let. Třetí zásada zní pečovat, opravovat, renovovat, tedy starat se o oděv tak, aby vydržel co nejdéle. U kvalitních oděvů je životnost počítána na roky, u svrchních oděvů a dobrých bot na desetiletí.“

Své tipy, náměty a rady se rozhodl přenést do knižní podoby. Smart Casual je tak první českou knihu o oděvech mužů, nabitou informacemi o oblékání, doplňcích a obuvi, plná tipů a praktických návodů.

Cesta k prvnímu dobrému dojmu

Již prvních pár minut či dokonce sekund rozhoduje o tom, co si o vás budou lidé při seznamování myslet. Proto je velmi důležité vědět, co všechno může první dojem ovlivnit. Daniel radí k vytvoření dobrého prvního dojmu otevřenost k setkání i projevený zájem o druhého. Dále k němu přispívá náš oděv, doplňky a to, jakou dynamiku má naše tělo a jiskru, která dokáže vztah zapálit. V neposlední řadě zmiňuje také upřímný úsměv, který je k vytvoření dobrého dojmu téměř nutností.

Čeho se naopak vyvarovat?

,,Je třeba se vyvarovat posuzování a hodnocení toho druhého, vyjádřeného nezájmu, nevhodného oděvu a nevkusných doplňků. Negativně působí neupravenost, skleslost a viditelná únava, nezajímavý pro ostatní je jistě i zamračený obličej bez úsměvu.“

 

Autor: Barbora Grygarová