23. prosince 2022

Jan Němeček | Design jsem šel studovat kvůli papíru z vysoké školy. Dnes patří mezi české legendy v oboru a vystavuje i daleko za hranicemi

Jan Němeček | Design jsem šel studovat kvůli papíru z vysoké školy. Dnes patří mezi české legendy v oboru a vystavuje i daleko za hranicemi

V roce 1990 založil spolu se svým spolužákem z Vysoké školy uměleckoprůmyslové Michalem Froňkem studio Olgoj Chorchoj, které pojmenovali po mýtickém písečném červovi. Ze dvou mladých nadšených designérů nakonec vyrostl tým deseti lidí, jež dohromady tvoří značku uznávanou nejen v tuzemsku, ale i za hranicemi. Jaké byly začátky Olgoj Chorchoj, jak se v průběhu let studio vyvíjelo a co stálo za jeho úspěchem?

Přestože dnes patří mezi nejznámější jména českého i evropského designu, začátky Jana Němečka vypadaly trochu jinak, než by si někteří mohli představovat. „Design jsem šel studovat kvůli papíru z vysoké školy,“ nechal se slyšet v rozhovoru pro Kanceláře.cz. „Jsem totiž vyučený umělecký pasíř, a absolvování výtvarné vysoké školy bylo za bývalého režimu nejkratší cestou ke členství ve Fondu Výtvarných Umění a tedy možnosti mít svou soukromou dílnu,“ dodává.

Z Prahy do Švýcarska, Itálie i USA

Na škole Jana Němečka design učaroval. Významný milník pro něj přišel po revoluci, kdy se jeho pedagogem stal světoznámý výtvarník Bořek Šípek, který působil mimo jiné jako hlavní architekt správy Pražského hradu během prezidentství Václava Havla. Ten navíc Janu Němečkovi ukázal, že zatímco v tuzemsku byl tehdy design vnímám podřadně, v zahraničí šlo o velmi prestižní obor.

Tehdy jsem se seznámil s objektem, který mě velmi ovlivnil a ukázal, že design nemusí být jen o řešení rádiu na vysavači. Bylo to „Concrete stereo“ od Rona Arada.

Díky Bořku Šípkovi se pak Jan Němeček společně s Michalem Froňkem účastnili workshopu ve švýcarském sídle společnosti Vitra, která je považována za světovou špičku v oblasti designového nábytku. „Na tomto workshopu jsme zjistili, že s Michalem nám to dohromady velmi dobře funguje,“ vzpomíná Němeček. 

Jan Němeček a Michal Froněk

Michal Froněk je navíc také původem řemeslník, konkrétně letecký mechanik, což duu umožnilo zpočátku zpracovávat komplikovanější projekty. Později však od realizací upustili a začali se naplno soustředit na kreativu a tvorbu návrhů. Právě to pravděpodobně jejich dílům otevřelo cestu do soukromých sbírek a muzeí nejen u nás, ale i v zahraničí - Miláně, New Yorku či Londýně.

Architektura hraje v Olgoj Chorchoj prim

Zatímco ze začátku studiu přicházely zakázky zejména od reklamních agentur či poptávky na design atypického nábytku, dnes už se Olgoj Chorchoj soustředí zejména na architekturu. „Architektura nás živí,“ říká Němeček, „a to jak novostavby, tak především interiéry a rekonstrukce,“ dodává. I přesto si však studio čas od čas k designu stále sáhne.

Kanceláře KOMA MODULAR

Design je jen velmi malá část naší práce, ale o to víc nás baví. Já osobně jsem rád, když se občas dostanu k nějakému navrhování, protože se primárně snažím starat o chod ateliéru.

Kromě řady vil, hotelů a kanceláří do portfolia Olgoj Chorchoj patří například trofej pro Velkou Pardubickou, limitované edice hodinek PRIM či Bohematic, řada unikátních skleněných produktů nebo návrh městského mobiliáře pro město Praha. 

Trofej pro Velkou Pardubickou

Kromě toho, že Jan Němeček řídí vlastní studio, navíc spolu s Michalem Froňkem na VŠUP vede ateliér designu, kde své zkušenosti předává současným studentům. Velké rozdíly mezi nimi a sebou v době studia však nevidí. „Já myslím, že jsou stejní, jen svět se změnil,“ říká.

Autor: Barbora Grygarová, foto: Olgoj Chorchoj