2. června 2022

Nastartovali jsme podnikání více než třiceti tisíc lidí, říká Samuel Huba z Shoptetu

Nastartovali jsme podnikání více než třiceti tisíc lidí, říká Samuel Huba z Shoptetu

Podnikání na internetu prostřednictvím online nástrojů je trendem, který ještě více rozpumpovala nedávná koronavirová pandemie. Jen za loňský rok dosáhl obrat všech e-shopů běžících na platformě Shoptet padesáti miliard korun. Skokovou expanzí prochází také nová služba Shoptet Pay, kterou od začátku roku využily už dva tisíce podnikatelů a stále jich přibývá. Jaké možnosti dnešní svět e-commerce přináší? Proč by měly startupy i velké firmy využívat e-shopové šablony? Jakou technickou podporu a služby nabízí? Co prodejcům nejlépe funguje? Odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek jsme pro vás připravili se Samuelem Hubou, ředitelem společnosti Shoptet, české a slovenské jedničky v komplexním řešení pro vytvoření a správu internetového obchodu.

V čem může být Shoptet výhodný pro startupy a firmy rozjíždějící byznys?

Založit si e-shop je nejjednodušší forma podnikání. Náklady na spuštění online obchodu jsou minimální. Navíc sami říkáme, že mít e-shop je jako založit vlastní startup. Jen s tím rozdílem, že člověk nemusí být technicky zdatný ani programátor, aby mohl začít rovnou prodávat a podnikat.

Máte kromě základních šablon i nějaké individuální nabídky pro větší společnosti?

Ano, pro náročné klienty a značky a firmy s již vybudovanou pozicí na trhu máme Shoptet Premium. Jeho devizou je individuální přístup a soukromé API (Application Programming Interface) a mnoho dalšího.

V čem je výhodnější využití již hotových šablon oproti výstavbě webu na míru?

V Shoptetu jsme za více než dekádu pomohli nastartovat podnikání více než třiceti tisícům lidí. Víme tedy moc dobře, co funguje, co pomůže podnikatelům nejlépe prodávat. Provozovat e-shop je především technologická záležitost. Proto u nás každý najde takové nástroje, které běžně používají velcí hráči. Díky nám je má k dispozici ihned. Stavět vlastní e-shop na míru je náročné časově a právě kvůli zmíněným  technologiím i finančně náročné. Navíc jakékoliv novinky a změny na trhu musí sledovat každý sám, nikdo mu jen tak neporadí. Alternativou k e-shopu na míru je tu právě Shoptet Premium. Nabízíme individuální přístup, naši technickou podporu. To, co jiní staví rok a déle, zvládáme za tři měsíce a za zlomek ceny.

Máte velmi dobrou technickou podporu. Co je pro vás v této oblasti klíčem k úspěchu a k co nejlepšímu obsloužení zákazníků?

Základem je kvalitní hiring lidí, kteří splňují přísná kritéria, zejména ta, která nejsou snadno naučitelná. To znamená především postoj k zákazníkům. Každý si interně musí uvědomit, že jejich jednání a rozhodnutí může významně ovlivnit celkový výsledek. Jde o mindset, že podpora není jen nevyhnutelná věc, ale právě to, co nás odlišuje od konkurence. 

Samozřejmostí je pak intenzivní a neustálé vzdělávání, silná supervize a spolupráce členů týmu a napříč odděleními. Tudíž o tom, že je nováček plně zaučený  a zkušenostmi seniorní zaměstnanec v technické podpoře, se dá hovořit až tak po osmi až dvanácti měsících od jeho nástupu. 

Změnil se nějak přístup zákazníků po koronavirové pandemii? Vnímáte větší podíl nákupů přes e-shopy?

E-commerce v Česku tvoří zatím jen zhruba 14 % tržeb celkového retailu. To znamená, že stále je kam růst. Mění se spíše nálada a preference lidí. Krom koronaviru spotřebitelské chování ovlivňuje například válka na Ukrajině, inflace a podobně. Naše data stále ukazují růst, ale preference se přeci jen mění. V posledních měsících to bylo například zajištění se proti zdražování, ať už šlo o nákup zlata nebo prodeje spojené se sběratelskými předměty. Lidé začali přemýšlet o vytváření rezerv a zásob, takže se prodávaly například kanystry na benzín, ale i jiné zboží, u kterého se někteří obávali, že bude nedostupné. V tomto případě je vidět, že lidé se poučili  z časů pandemie a jsou opatrnější.

Jaké kanály lidé nejvíce využívají k vyhledávání obsahu? Vidíte nastupovat nové trendy, například efekt influencerů?

Obecně platí, že nejvýraznějším trendem v marketingu je hodnocení a osobní doporučení. To se ale v čase proměňuje. Nejdříve to byly blogy, které postupně proměnily ve vlogy a k tomu se přidali influenceři na všech platformách. Tady je třeba myslet na to, že každý prodejce musí znát dobře svoji cílovou skupinu, které přizpůsobí komunikaci, a tím pádem i vybrané kanály, jak se k zákazníkovi chce dostat.

Jaké nástroje jsou v současnosti v rámci e-shopů oblíbené? Na co se klade důraz?

Český zákazník je náročný a v průběhu let se ukazuje, že stále rozhodujícím kritériem bývá dostupnost, tedy jak rychle se zboží k zákazníkovi dostane.

Jaké je v současnosti největší téma ve světě e-commerce? Je to například  zdražování dopravy kvůli rostoucím cenám pohonných hmot? 

Tématem se v zahraničí stalo komunitní nakupování. Postupně tento trend přichází i sem. Lidé stále častěji přemýšlí nejen nad tím, co kupují, ale také o tom, od koho zboží kupují. V tomto ohledu přibývá lidí, kteří nechtějí utrácet své peníze u nadnárodních firem, ale raději podpoří lokální výrobce a prodejce. Naše čísla to jen potvrzují. Již loni obrat všech e-shopů běžících na Shoptetu dosáhl padesáti miliard korun. To je více, než kolik za stejné období utržila česká jednička Alza. A tento trend bude do budoucna zesilovat.

V jakých situacích je vhodné se rozhodnout pro koupi již existujícího e-shopu?

Na to se těžko obecně odpovídá, protože záleží na vaší strategii, jestli máte plány expandovat, nebo jak moc chcete růst, co vám taková fúze nebo akvizice přinese.

Nedávno jste představili svou platební bránu Shoptet Pay. Co tato novinka e-shopům přináší?

Jedná se o exkluzivní produkt pro naše klienty. Integrace platební brány je zdarma a je snadná a rychlá. Jde o nejmodernější technologii, která výrazně zjednodušuje celý nákupní proces. Už teď vidíme skokový rozjezd této služby. Do ostrého provozu jsme šli na začátku toho roku a do teď se pro Shoptet Pay rozhodlo už téměř dva tisíce podnikatelů. Jsme tudíž na takových číslech, na které se konkurenční projekty dostávaly i několik let.

Chystáte další novinky, na které se můžou vaši klienti těšit?

Těch novinek jsme za poslední dva roky měli hodně. Kromě Shoptet Pay a Shoptet Premium šlo o expanzi na Slovensko a do Maďarska. Tento rok se proto chceme zaměřit na upevnění pozic na jednotlivých trzích a dobré ukotvení zmíněných produktů a služeb. Poté budeme moci začít plánovat novinky a další expanzi.

 

Autor: Barbora Grygarová