Michal Zelinka | Chceme přibližovat zážitek nakupování nábytku online tomu v reálném světě
Z původního online tržiště nábytku a dekorací platformou, která má za cíl vybudovat komunitu uživatelů, na niž se budou uživatelé chtít vracet častěji. České Biano se v čele s Michalem Zelinkou nebojí do modernizace online nakupování pořádně opřít a investuje i do vlastní umělé inteligence. Chce z nakupování nábytku přes internet udělat zážitek a maximálně ho pro zákazníky zpříjemnit.
Nakupování potravin, elektroniky či oblečení přes internet se pro Čechy stalo běžnou záležitostí. To se už nedá říct o nákupu nábytku, který měli lidé tendenci uskutečňovat především v kamenných prodejnách. Situaci však změnila koronavirová pandemie, kdy lidem nezbylo nic jiného než nakupovat přes internet. „Často lidé zjistili, že nakupovat nábytek online už dává v dnešní době smysl. I po pandemii tak část z nich zůstala u online nakupování. Nyní je naším úkolem přibližovat zážitek z nakupování nábytku online tomu v reálném světě,“ říká Michal Zelinka, CEO Biana.
Investice do vlastní umělé inteligence
Aby Biano zajistilo zákazníkům co nejpohodlnější nakupování, nebojí se investovat značné prostředky do vývoje vlastní umělé inteligence. „Díky zavedení umělé inteligence dokážeme řešit problémy, které sice vypadají na první pohled banálně, ale dělají velký rozdíl v celkovém zážitku z nakupování nábytku a dekorací online. Zvláštní důraz přitom klademe na práci s vizuální stránkou produktů, protože i koncový zákazník si vybírá produkt na základě vzhledu, na rozdíl například od elektroniky,“ vysvětluje Michal Zelinka.
Nejenže jejich umělá inteligence umožňuje filtrovat produkty podle konkrétního odstínu dané barvy, rozměrů a srovnávat ceny stejných produktů v různých obchodech, ale dokáže vyhledávat vizuálně podobné produkty podle vašeho stylu. Biano dokonce chystá rozšiřovat funkci, která by měla vylepšit řazení produktů podle jejich přitažlivosti.
Zákazníkovi parťákem
Ačkoli se Biano stalo úspěšným tržištěm nábytku a dekorací, které v současnosti využívá přes tři tisíce e-shopů, rozhodlo se platformu posunout o úroveň výš. Z klasického tržiště chtějí vytvořit místo, které bude zaměřeno na uživatele a jejich potřeby.
„Chceme být zákazníkovi parťákem, který ho provede celým procesem nákupu – od čerpání inspirace až po recenzování zakoupeného produktu,“ říká Michal Zelinka. Toho se firma snaží dosáhnout například svým konceptem Biano Studio. Díky němu si můžou zákazníci navrhnout svůj vlastní interiér či exteriér a následně jej sdílet s dalšími uživateli. Tento koncept umožňuje zákazníkům zjistit, jak k sobě jednotlivé komponenty ladí, a navíc se mohou inspirovat i projekty ostatních.
Podle Zelinky je personalizace v oblasti e-commerce velkým tématem. „U nábytku a dekorací to přitom platí dvojnásob, protože tento segment je na rozdíl od elektroniky daleko více zaměřen na subjektivní estetický vkus uživatelů,“ komentuje potenciál personalizace.
Další vychytávkou, kterou Biano svým zákazníkům nabízí, je možnost vyhledávat produkty podle fotek. Stačí váš produkt vyfotit, fotku nahrát a chytré technologie vám ten nejpodobnější produkt pomůžou najít. Porovnat můžete také kvalitu jednotlivých e-shopů, kterou lze ověřit prostřednictvím recenzí a v případě pochybnosti se doptat ostatních uživatelů.
Útlum luxusnějších kategorií a produktů
Zatímco loni se Bianu podařilo zprostředkovat prodeje zboží za více než 1,7 miliardy korun, letos vzhledem k rostoucí inflaci a válce na Ukrajině očekává spíše „plochý“ meziroční růst.
„Pozorujeme útlum především u luxusnějších kategorií a produktů. Lidé se přesouvají k levnějším alternativám. Některé specifické kategorie naopak zažívají dočasný boom, typickým příkladem jsou krby a kamna na pevná paliva,“ říká Zelinka o současné poptávce u jednotlivých kategorií.
I přes to firma vnímá rok 2022 pozitivně: „Spustili jsme řadu nových funkcí, expandovali na řecký trh a už pracujeme na několika zásadních novinkách do budoucna,“ dodává Zelinka.
Expanze do Řecka a proměna platformy
Biano bylo v Řecku oficiálně spuštěno před několika týdny a představuje tak osmou zemi, ve které firma působí. Michal Zelinka prozradil, že v budoucnu chystají expanzi i do dalších zemí: „Dlouhodobě se díváme například na jihoevropské země. Naše platforma je velice dobře škálovatelná a spustit nový trh nám technicky trvá klidně jenom pár týdnů. Ideálně bychom chtěli spouštět zhruba 2 až 3 nové trhy ročně,“ říká.
V příštím roce čeká Biano zásadní proměna celé platformy. Cílem nového konceptu bude, aby měl uživatel funkce, které odpovídají tomu, proč na web přišel, hned po ruce „Věříme, že výsledek bude v rámci Česka i zahraničí naprosto jedinečný. Spuštění nového Biana plánujeme na jaře 2023,“ uzavírá Zelinka.