6. září 2022

Kofola odjakživa stojí na lidech, kteří jí posouvají vpřed. Milujeme kvalitní a tradiční značky, říká Jannis Samaras

Kofola odjakživa stojí na lidech, kteří jí posouvají vpřed. Milujeme kvalitní a tradiční značky, říká Jannis Samaras

Čechy milovaná Kofola vznikla jako alternativa ke konkurenční Coca-Cole nebo Pepsi a stala se tradičním kolovým nápojem nezaměnitelné chutí a aroma. Dnes do stejnojmenné nápojářské skupiny Kofola spadá několik desítek značek nápojů, jako jsou Rajec, Ondrášovka, Korunní, Vinea, sirupy Jupí, Semtex, ale i čerstvé šťávy UGO, čaje LEROS či řemeslné cidery F.H. Prager. Jannis Samaras, generální ředitel a většinový vlastník Kofoly, vysvětluje, co stojí za obrovským úspěchem jeho společnosti, jakou roli hraje v rámci Kofoly udržitelnost a ekologie a proč chtějí i nadále zůstat rodinnou firmou.

Dnes do skupiny Kofola patří výroba či distribuce desítek značek nealko nápojů v Česku, na Slovensku, v Chorvatsku, Slovinsku a částečně v některých dalších zemích. Čemu podle vás vděčí Kofola za tento obrovský úspěch?

Kofola odjakživa stojí na lidech. Ti ji posouvají vpřed. A pak taky na kvalitních a tradičních značkách, které milujeme. Růst Kofoly byl postupný a někdy o něm rozhodovala doslova náhoda. Třeba k LEROSU jsme se dostali tak, že jsem chtěl, aby nám fabriky zase voněly po bylinkách. A tak jsme se začali učit extrakci a vyrábět si vlastní bylinné výluhy do našich nápojů. Když se naskytla možnost koupit LEROS, tradičního výrobce bylinných směsí a čajů, neváhal jsem a jeho řízením jsem pověřil bývalého kolegu Martina Mateáše, který pochází z rodiny bylinkářů. LEROS byl ve své době monopolním dodavatelem bylin právě i pro Kofolu a kruh se nám tak doslova uzavřel. Dnes nejenže rozvíjíme další tradiční československou značku, ale vlastní extrakty používáme při výrobě ochucených Rajců a Kofoly, otvíráme výkupny bylin a pracujeme na BIO certifikaci lokalit v okolí našich výrobních závodů.

Na jaře jste uvedli nový projekt Cirkulka, díky němuž se rozšíří do obchodů i velkých řetězců portfolio ve formě vratných skleněných lahví. O co se přesně jedná? 

Cirkulku jsme připravovali několik let. Z odborných analýz, které jsme si nechali zpracovat, vyplynulo, že vratné obaly jsou jedním z nejlepších řešení ve vztahu k přírodě. V gastronomii je vratné sklo nedílnou součástí našeho portfolia, ale pro maloobchod jsme toto řešení zatím neměli. Cirkulka se stala novou alternativou pro všechny, kteří nechtějí kupovat nealko nápoje v jednorázových obalech, hledají udržitelná řešení nebo jim jednoduše nápoje ze skla více chutnají. Do vratných litrovek plníme Kofolu, Vineu a Rajec. Věříme, že právě tyhle tradiční a oblíbené značky mají potenciál změnit spotřební chování lidí, a proto jsme s nimi náš projekt odstartovali. 

Plánujete nějaké další projekty z oblasti ekologie a udržitelnosti?

Aktuálně pokračujeme v projektu ekomodulace, který jsme rozběhli před několika lety. Sjednocujeme barvy našich lahví tak, aby byly lépe recyklovatelné. Snižujeme gramáž víček a preforem, ubíráme zbytečný obalový materiál, a tím ročně šetříme vysoké stovky až tisíce tun materiálu ročně. Ubíráme cukr (v případě ochucených Kofol je ho nově až o 30% méně), zvyšujeme objem nápojů postavených na vodě (uvedli jsme funkční vodu Semtex Street Water) a v letní sezóně zas nabídneme celou škálu čepovaných nápojů (od Kofoly, přes Rajec bez obalu až po řemeslné cidery).

V rámci naší strategie se zaměřujeme nejen na ekologické obaly (jako je Cirkulka) a lokální suroviny, ale třeba i na odpady. Ztotožňujeme se s filozofií zero waste. Snažíme se proto minimalizovat množství odpadu, který vzniká v souvislosti s naším podnikáním. A pokud už nějaké odpady vznikají, hledáme pro ně smysluplné využití. Tak vznikly například Dužinky s Biopekárnou Zemanka, sušenky a krekry, díky nimž se měsíčně zpracuje na 180 kilogramů kvalitních zbytkových surovin, které by jinak končily v odpadu. 

Cirkularita obecně, kdy dáváte použitému materiálu či surovině nový život, je pro nás velké téma. Spolu s dalšími nápojáři usilujeme o prosazení zálohového systému na PET a plechovky, díky kterému se materiál využívá stále dokola a sníží se procento zbytečně pohozeného materiálu v přírodě.

Máte za sebou kompletní rebranding čajů LEROS, ale stojíte třeba i za úspěšným rebrandingem Royal Crown Coly, který ocenili i v zahraničí. Proč si myslíte, že byl tento rebranding tak úspěšný? 

U Royalky jsme se vrátili ke kořenům značky. Hledali jsme autenticitu, která měla ožít v novém produktu. Naše nápady byly inspirovány lékárenskými lahvičkami. Upravili jsme recepturu, ve které jsme začali používat lokálně autentický třtinový cukr. Zároveň jsme změnili celou propozici – z retailu, kde se do té doby odehrávaly hlavní prodeje, jsem se s ní přesunuli do gastronomie – do restaurací, barů, kaváren. Mířili jsme přitom na vyšší segment gastronomie, protože Royal Crown Cola je prémiová kola. A povedlo se. 

Jaké jsou vaše další vize s Kofolou? Kam společnost směřuje?

Chceme zůstat i nadále rodinnou firmou. To nám dává smysl. I proto, že nemáme přehnané ambice nekonečného růstu, nechceme být největší v Evropě, na světě. Nepotřebujeme obrovský kapitál na nekonečnou expanzi, nedostáváme sami sebe pod tlak. I z toho nás vyléčilo Polsko, kde jsme nějakou dobu působili. Zjistili jsme, že expanze může být nejen příjemná věc, ale taky riskantní a vyčerpávající běh na šíleně dlouhou trať. Chceme dělat poctivý lokální byznys s pozitivním dopadem na okolí a hledat inovativní cesty pro jeho průběžný růst. 

Koronavirová pandemie musela zásadně ovlivnit vaši situaci, zejména v souvislosti s uzavřením gastro provozů. Jak krizi vaše firma prožívala a jak vás v poslední době zasáhla situace spojená s ruským útokem na Ukrajinu?

Covid nás zbrzdil v tom, že jsme nevěděli, co se bude dít. Pozastavili jsme proto některé zbytné projekty a soustředili se jen na to podstatné. Potom nás ale zbrzdili dodavatelé, protože některé dodavatelské řetězce byly narušené. Co se války týče, její dopady budou pravděpodobně dlouhodobější a plošnější. Náklady rostou všem. Někomu víc, někomu méně. Díky tomu, že náš obor není postavený z velké části nákladově na energiích, jsou to v průměru desítky procent. Vyrobit tak jeden každý nápoj je pro nás dražší o čtvrtinu až třetinu. Náš výhled na rok 2022 zůstává ale zatím nezměněný.

Změnil se nějak váš způsob práce kvůli koronavirové pandemii? Přinesla vám jiný pohled na způsob práce?

Možná nám přinesla větší flexibilitu, ale vzhledem k tomu, že my jsme byli už dlouho předtím zvyklí komunikovat přes video, nebyl to pro nás nějaký extra posun. Z byznysového hlediska se dá se říct, že pandemie z našeho pohledu zrychlila některé trendy a některé naopak přibrzdila. Z těch, které to zrychlilo, bych zdůraznil především virtualizaci všeho možného. Rozvoj e-commerce a využití technologií je i pro nás něco, na co jsme se začali více zaměřovat. 

Vnímáte i nějaké změny ze stran spotřebitelů? Změnily se jejich preference?

Preference plus minus zůstávají. Nemáme produkty, které by lidé nějak zásadně museli omezit. Co se změnilo, byl způsob konzumace. V covidu bylo zavřené gastro odvětví a omezené cestování. Gastro produkty a nápoje v balení na cesty tak zažily pokles, ale to už se naštěstí zas vrací zpět na předpandemické hodnoty. Určitě se hodně rozvinul svět e-commerce. Lidé si zvykli nechat si nákupy dovézt až domů. Pozorujeme také stále větší obrat ke zdravému životnímu stylu. Z tohoto pohledu nám radost dělá naše UGO, které nabízí čerstvé šťávy. Uvedli jsme ale i novou řadu ochucených Kofol se sníženým obsahem cukru, Royal Crown Colu No Sugar nebo funkční vodu Semtex Street Water. Spotřebitelé na tyto novinky dobře reagují.

Co vás na práci v Kofole nejvíce baví?

Baví mě to, že mám kolem sebe lidi, kteří jsou ochotní se mnou stále hledat nějaké nové cesty. A taky když vidím, že to, co děláme, má pozitivní dopad na okolí. 

Protože mezi čtenáři Kanceláří.cz jsou i startupeři, majitelé firem či byznysmani, poradil byste jim nějaké své pracovní workhacky nebo tipy pro růst byznysu?

Poradil bych jim, aby mě kontaktovali, pokud mají startupový nápad, který by mohl souznít se zaměřením Kofoly, a hledají zároveň nějakého “parťáka” k jeho realizaci. My v Kofole máme totiž tzv. inkubátor, v rámci něhož chceme podporovat startupy a inovativní projekty, které mohou posunout naše podnikání zase o kus dál.

Autor: Barbora Grygarová