1. května 2022

Na bezpečnost byste neměli zapomínat ani v kanceláři. Zejména v době epidemie

Na bezpečnost byste neměli zapomínat ani v kanceláři. Zejména v době epidemie

Slovní spojení „bezpečnost v zaměstnání“ většině z nás evokuje zejména ochranu před pracovními úrazy. Stejně důležitá je ale i prevence přenosu různých bakterií a virů, zejména v době, kdy koronavirová pandemie ještě úplně neskončila. Zajímá vás, jak ve své kanceláři nejrůznějším nebezpečím spojeným s výkonem práce předejít?

Každá kancelář by měla být prostorná, komfortní a zároveň by v ní měla převažovat příjemná atmosféra. Díky tomu se v ní zaměstnanci budou cítit lépe, a také v takovém prostředí odvedou lepší práci. Podcenit byste ale neměli ani bezpečnostní předpoklady svého pracoviště – a v době pandemie to platí dvojnásob. Pojďte se s námi podívat, co vlastně bezpečnost v kanceláři obnáší. 

Vzduch

Čistý vzduch působí příznivě na náš mozek, čímž nepřímo zlepšuje náladu a podporuje pozornost či produktivitu. Zároveň je ale základním předpokladem pro bezpečnou kancelář. Se stále přibývajícími variantami je způsob přenosu koronaviru SARS-CoV-2 stále předmětem vědeckého zkoumání. Za dobu, co s námi je, jsme ale s jistou vypozorovali, že snadno přenáší vzduchem v podobě kapének.

Dbejte tedy na to, aby byla vaše kancelář dobře odvětrávaná, a potenciální částice viru tak nezůstávaly v kanceláři, ale proudily ven. Nebojte, tam už nikoho nenakazí, životnost viru ve volném vzduchu je totiž poměrně krátká. Kvalitní odvětrávání sice samo o sobě zdaleka šíření virů či bakterií nezabrání, ve vydýchaných prostorech se však parazité šíří rychleji. 

Jiný přístup k ovládání

přenášení chorob často dochází i při dotýkání se stejných předmětů – typicky vypínačů, klik, zábradlí apod. I tato rizika dnes přitom můžete lehce eliminovat. Stačí některé běžné činnosti udělat bezdotykové. Jak na to? Celou řadu předmětů dnes jednoduše propojit tak, aby šly ovládat na dálku – od světel přes rolety až po topení či klimatizaci. 

Ergonomie

V kanceláři však nejste vystaveni pouze zákeřným nemocem, ale i zde existuje riziko nebezpečných úrazů – často bohužel i s dlouhodobými následky. Opakované bolesti zad, krku i nohou nejsou nic neobvyklého. Nejčastější příčinou těchto problémů přitom bývá špatné sezení. Nezapomínejte tedy na správnou ergonomii.

Jde zejména o používání židlí a jiného nábytku uzpůsobeného pro individuální potřeby každého zaměstnance. Práce na starých obyčejných kancelářských židlích se může vymstít poměrně brzy. Zároveň je však důležité myslet i na správné držení těla. A to nás přivádí k poslednímu bodu.

Lidský faktor

Můžete se snažit sebevíc, ale bez ochoty a uvědomělosti zaměstnanců vám budou veškerá opatření k ničemu. Nezapomínejte tedy pracovníky o bezpečnosti pravidelně vzdělávat. Upozorněte je na správné držení těla (můžete jim dát přednášku nebo poskytnout například videonávod) a rizika spojená se špatným posedem. Mluvte o rizicích přenosu nemocí a vyzvěte je, aby po sobě povrchy, kterých se dotknou, dezinfikovali. Poskytněte jim antibakteriální gely a dbejte i na dodržování ostatních hygienických pravidel

Udržování bezpečného prostředí se vyplatí všem. Méně zaměstnanců bude odcházet na nemocenskou, a společnost tak bude produktivnější.