19. července 2022

Sedm rad pro podnikatele na internetu. Co zákazníci očekávají od vašeho e-shopu?

Sedm rad pro podnikatele na internetu. Co zákazníci očekávají od vašeho e-shopu?

Vlastní e-shop už má dnes kdekdo. Provozovat internetový obchod však není jen tak. Podívejme se na nejdůležitější aspekty, na které je třeba si ve světě e-commerce dávat pozor.

 

  • Vyřešte právní stránku podnikání

 

Abyste mohli podnikat na internetu, musíte svému e-shopu dát nějakou právní formu. Na výběr máte v podstatě ze dvou možností. Nejlevnějším a nejjednodušším řešením do startu bývá živnostenské oprávnění. Zde většinou postačí zřídit si oprávnění na živnost „Maloobchodní prodej“. Protože je to volná živnost, nemusíte dokládat osvědčení o svojí odbornosti nebo jiná potvrzení. K podnikání vám postačí zaplatit poplatek ve výši tisícovky, avšak jako živnostník ručíte celým svým majetkem. Tomu se vyhnete při založení či koupi společnosti s ručením omezeným. Ta vás ovšem vyjde dráž, minimálně na 10 tisíc korun. Neuniknete ani většímu množství papírování.

 

  • Optimalizujte web pro mobily

 

Internetové stránky navštěvujeme čím dál tím více z mobilních telefonů, je tedy nutné tomu e-shop přizpůsobit. Tzv. responzivní design přizpůsobí zobrazení webových stránek menší obrazovce a vytváří tak uživatelsky příjemnější prostředí.

 

  • Doprava a rychlost

 

Už při startu byste si měli ujasnit, jak budete své zboží dopravovat k zákazníkům. Není vhodné nabízet příliš mnoho možností dopravy, zákazníka to jen zviklá a zbytečně stráví čas srovnáváním alternativ. Je dobré kromě osobního odběru nabídnout maximálně dvě přepravní společnosti – například Českou poštu a k tomu nějakou kurýrní společnost, jako je GLS nebo Zásilkovna. 

Význam vhodné dopravy potvrzuje i CEO společnosti Shoptet Miroslav Uďan. „Český zákazník je náročný a v průběhu let se ukazuje, že stále více rozhodujícím kritériem bývá dostupnost, tedy jak rychle se zboží k zákazníkovi dostane.“

 

  • Stavba stránek

 

Každý dobrý e-shop by měl zákazníkovi umožnit příjemný nákup zboží bez jakýchkoliv překážek nebo nutnosti se nad něčím hlouběji zamýšlet. Zatímco při nákupu v kamenné prodejně odrazuje zákazníka od opuštění nevzhledné nebo nepřehledné prodejny čas, který by musel vynaložit na cestu do konkurenčního obchodu, v internetovém prostředí je změna obchodníka otázkou několika málo kliknutí a doslova pár vteřin. Váš e-shop by proto měl být zejména přehledný a naprosto srozumitelný.

 

  • Detail produktu

 

Při návrhu svého obchodu nechte grafiky začít pracovat nikoliv od titulní stránky, ale od detailu produktu. Ten je totiž z celého webu to nejdůležitější, na něm se zákazník rozhoduje, zda zboží nakoupí či nikoliv. Dominantními prvky stránky detailu produktu by měly být: název produktu, cena, dostupnost (ideálně s datem dodání), parametry a obrázek produktu (v dobré kvalitě).

 

  • Výpis produktů

 

Nároky na výpis se u různých typů e-shopů v různých segmentech liší, obecně je ale důležité umožnit zákazníkovi pohodlně si prohlížet přesně ty produkty, o které má v danou chvíli zájem. Na výpisu by neměly chybět: filtrace produktů podle parametrů, které jsou pro zákazníky při výběru důležité, řazení produktů (podle ceny či názvu), omezení výpisu produktů dle ceny od/do, omezení výpisu produktů pouze na produkty, které jsou skladem a ceny a dostupnost produktů.

 

  • Recenze 

 

Dopřejte zákazníkovi možnost přímo na vaší stránce srovnat produkt s jinými a přečíst si recenze od druhých uživatelů. „Hodnocení a osobní doporučení je nejvýraznějším trendem v marketingu. To se ale v čase proměňuje. Každý podnikatel musí dobře znát svou cílovou skupinu a té přizpůsobit komunikaci a tím pádem i vybrané kanály, jak se k zákazníkovi dostat,“ dodává Uďan.

Autor: Radek Preis