8. března 2022

Pronájem vlastní kanceláře, coworking či servisované kanceláře. Jaký typ zázemí zvolit?

Pronájem vlastní kanceláře, coworking či servisované kanceláře. Jaký typ zázemí zvolit?

Stojíte před rozhodnutím, jaký typ kanceláře si pronajmout a zvažujete, zda z nepřeberného množství nabídek vybrat klasický pronájem, coworking či servisované kanceláře? Rozhodli jsme se pro vás porovnat jednotlivé typy kanceláří, zaměřit se na jejich výhody a nevýhody, a také na to, pro koho je každý z těchto typů kanceláří nejvhodnější.

Abychom byli při práci co nejefektivnější, je zásadní, abychom se v prostředí, kde pracujeme, cítili dobře. Proto je důležité před výběrem pracovního místa důkladně zvážit, co od něj očekáváme a na základě toho posoudit, který prostor bude nejlépe vyhovovat našim potřebám.

Flexibilní kanceláře

Flexibilní kanceláře jsou již několik let světovým fenoménem. Dělí se na tři typy: servisované kanceláře (obvykle tvořené až z 90 % privátními kancelářemi), coworkingové prostory (tvořené z 80 % systémem open space) a hybridní kanceláře (kombinace privátních prostor 80 % a coworkingu 20 %). Využívají je především střední a velké firmy, ale mohou být vhodné i pro malé firmy a start-upy. Jsou vhodné především pro jedince, kteří vyžadují větší pružnost.

Hlavní výhodou těchto kanceláří je ušetření financí, a to jak ve formě snížených nákladů na pronájmu kanceláře, tak v nulových nákladech na vybavení kanceláře. Díky flexibilním kancelářím totiž získáte plně vybavenou kancelář. Tím ušetříte čas věnovaný zařizování prostoru a vy se tak můžete efektivně věnovat své práci. 

Coworking

Pracujete raději v kolektivu lidí, rádi se seznamujete a čerpáte od ostatních inspiraci? Pak pro vás bude vhodný coworking. Na rozdíl od tradiční kanceláře se v coworkingu můžete potkat s lidmi napříč různými obory, díky čemuž můžete získat nové kontakty, dovednosti, zkušenosti či znalosti. Mohou se vám snadno otevřít dveře k dříve netušené spolupráci a projektům. 

Nezbytnou součástí coworkingových prostorů je společný open space s různým uspořádáním pro práci. Pracovat můžete u společného pracovního stolu, v křesílku, v boxu, nebo i na zemi. K dispozici je rychlé připojení k internetu, káva nebo i možnost občerstvení. Ve většině coworkingových centrech se mimo společné prostory nachází i soukromé kanceláře, kuchyňky nebo zasedací místnosti. Bonusem může být sdílená tiskárna či další pomůcky potřebné ke kancelářské práci.

Coworkingy nabízejí i různé možnosti členství, od denních vstupů, přes vstup na několik hodin týdně, až po měsíční členství s krátkou výpovědní lhůtou.

Servisované kanceláře

Podobné výhody jako coworking nabízí servisované kanceláře. Díky jejich pronájmu dokážete snížit vaše finanční náklady, protože při podpisu smlouvy dostáváte již zařízenou kancelář s veškerým servisem. Stejně jako u coworkingu vám odpadá starost s jakýmkoliv vybavením kanceláře, jako je například pracovní stůl, židle či úložné prostory. 

Velkou výhodou servisovaných kanceláří je již zmiňovaný servis. To znamená, že pokud potřebujete v kanceláři cokoliv opravit, zařizuje to za vás pronajímatel kanceláře. Společnosti nabízející servisované kanceláře kladou důraz na to, aby každému klientovi poskytly stoprocentní servis, a ti se tak mohli naplno věnovat své práci namísto řešení provozních věcí v kanceláři.

Dalším pozitivem je služba recepce v ceně pronájmu kanceláři. V praxi to znamená, že pokud si pronajímáte kancelář v budově s více nájemci, nemusíte svému klientovi vysvětlovat cestu k vaší kanceláři. To vše zajistí recepce, která bývá často umístěna i zvlášť na patře, kde si kancelář pronajímáte.

Servisované kanceláře nabízí i společnost WorkLounge, kde si můžete pronajmout kanceláře s kapacitou pro 1 - 10 osob. Všechny kanceláře jsou již vybavené a mimo základní nábytek jsou v ceně tiskové jednotky, káva a další nápoje nebo i kredity na pronájem zasedacích místností. S pronajmutím kanceláře získáváte i přístup na další pobočky, které můžete využít například na obchodní schůzky. Samozřejmostí je pravidelný úklid kanceláří, služby recepce a příjem pošty.

Klasický pronájem kanceláře

Při klasickém pronájmu kanceláře musíte počítat s tím, že abyste vůbec mohli začít pracovat, nejdříve ji musíte plně vybavit. Nevýhodou pronájmu “vlastní” kanceláře je tedy vyšší počáteční investice. Navíc na vlastní náklady musíte řešit opravy, chod recepce (kdy může být potřeba zaměstnat dalšího pracovníka, který bude řešit poštu a rezervace) či nákup kávy a servis kávovaru.

Na druhou stranu, pokud byste se rozhodli si kancelářské prostory přímo zakoupit, může to pro vás být skvělá investice do budoucna. Ať už se vašemu podnikání bude dařit či nikoliv, vždy máte jistotu, že jsou vaše vlastní podnikatelské prostory uchovatelem hodnoty. Musíte však počítat s tím, že veškerá starost o pronajaté prostory je na vás. Jistou výhodou klasického pronájmu kanceláře je ale větší podíl soukromí a přizpůsobení si kanceláře vlastním představám a image firmy.