22. června 2023

39 % společností nabízí home office. Tři z pěti mladých Čechů chtějí mít možnost pracovat občas z domova.

39 % společností nabízí home office. Tři z pěti mladých Čechů chtějí mít možnost pracovat občas z domova.

V naší dnešní pracovní kultuře, kde hybridní model práce získává na oblibě, ukazuje průzkum provedený společností Scott.Weber Workspace, že 39 % firem již nabízí možnost home office. Zvláště mladší generace (tři z pěti Čechů do 35 let) vyjadřují silný zájem o tuto možnost. Tento příspěvek vám poskytne hlubší vhled do aktuálních pracovních trendů a toho, jak může hybridní model ovlivnit budoucnost našeho pracovního prostředí.

Přestože se doba postcovidová chýlí ke konci, lidé stále chtějí pracovat z domova i z kanceláře. Největší zájem o ni mají mladí lidé, tři z pěti pracovníků do 35 let by ji rádi využívali. Naopak lidé ze starších skupin jsou spíše ostýchaví. Necelá polovina z nich (41 %) by ráda pracovala pouze v kanceláři a pouze 15 % z nich skutečně pracuje z domova. Plán práce na směny má 39 % podniků. To zjistil průzkum pro Scott.Weber Workspace o tom, jak to vidí zaměstnanci a zaměstnavatelé.

Všechny generace chtějí smíšený pracovní plán více než to, co jim firmy mohou poskytnout.

„Nabídka hybridního modelu nejčastěji láká mladé. Mezi zaměstnanci do 35 let ji chce využívat hned 61 % dotázaných,“ uvádí na základě výsledků průzkumu Adam Zvada, CEO a zakladatel společnosti Scott.Weber Workspace, uvádí, že jej chce využívat 61 % pracovníků do 35 let. Naopak lidé ve věku 54 až 65 let si jsou tímto problémem méně jistí. Polovina z nich chce pracovat pouze v kancelářích a pouze 41 % má zájem o práci z domova. To je o čtvrtinu méně než u mladších lidí.

Lidé pracující pro střední a velké firmy, zejména v Praze, Jihomoravském a Královéhradeckém kraji, více pracují z domova a méně v kanceláři. Zatímco v Praze a Brně pracuje z domova každý třetí zaměstnanec, ve Zlínském kraji pracuje z domova pouze 9 % zaměstnanců a v Libereckém kraji 6 % zaměstnanců. Naopak více než polovina lidí pracujících v Jihočeském a Karlovarském kraji ráda jezdí do práce autem.

Díky smíšenému přístupu dochází ke změnám uvnitř kanceláří.

Pandemie urychlila proces, díky němuž si i firmy v podnicích, které se zdají být staromódní a konzervativní, uvědomily, že role kanceláří se změnila a že jejich zaměstnanci mají jiné požadavky na místo, kde pracují. Začaly tedy využívat takzvaný "hybridní model prace v kanceláři. „Z našich zkušeností víme, že zaměstnanci v otázce práce z domova nebo v kanceláři většinou preferují střední cestu. Hybridní model jim dovoluje podle potřeby volit mezi prací doma nebo v kanceláři a naplno využívat benefity, která jednotlivá prostředí přináší.“ komentuje Zvada.

Tento trend potvrzují i fakta. Průzkum ukázal, že 39 % všech zaměstnavatelů nabízí možnost práce z domova a každý pátý ji plánuje ještě více rozšířit. Dalších 7 % ji plánuje začít využívat. Na druhou stranu 12 % zaměstnavatelů neplánuje home office nabízet a 39 % firem uvádí, že tento typ práce není v jejich podniku možný.

žena za stolem

Kanceláře, které jsou přizpůsobivé změnám pracovního prostředí.

Zkušenosti z posledních let ukazují, že i když je práce z domova velmi populární, lidé nepřestali chodit do kanceláře. Ve skutečnosti existují některé věci, které při práci v moderní kanceláři nelze dělat z domova. Různí pracovníci jezdí do práce autem z různých důvodů. Někteří mají rádi možnost poznat nové lidi a navázat přátelství, jiní mají rádi klidnou, technologicky vyspělou atmosféru, kde se mohou soustředit na práci.

Flexibilní kancelářský plán je pro firmy způsob, jak těmto potřebám vyhovět tím, že svým zaměstnancům poskytnou místa, která jim vyhovují. Je to však dobré i pro samotné podniky. „U tradičních kanceláří mají firmy kontrakty na 5, 7 a klidně i 10 let. Během té doby mohou nastavení měnit jen omezeně, často je to ale zdlouhavé a příliš drahé. Naopak flexibilní kanceláře umožňují prostory zvětšovat či zmenšovat podle aktuální potřeb. CEO OfficeRnD Miro Miroslavov odhaduje, že flexibilní model může pro firmy představovat úsporu až 40 % na nákladech.“ říká Zvada  a doplňuje, že flexibilita spočívá i v tom, že prostor je firmám připraven přímo na míru. Nejen co se týče stylu, ale také nábytku, informačních technologií a zabezpečení internetu. Firmy díky tomu ušetří statisíce až miliony dolarů na počáteční investici.

Scott.Weber Workspace roste.

Na zvýšený zájem reaguje i společnost Scott.Weber Workspace, která disponuje nejflexibilnějšími pracovišti a co-workingovými prostory. V Libni otevře třinácté centrum. V nové lokalitě Dock bude k dispozici celkem 350 kancelářských prostor, prostor pro pořádání akcí nebo soukromých teras. Scott.Weber bude mít v Docku k dispozici velmi mnoho míst k odpočinku. Bude zde také bistro s šéfkuchařem, který bude na střešní terase vařit z čerstvé zeleniny ze dvora.

Poslechněte si náš inspirativní audiozáznam článku níže. 

 

Autor: Tým kanceláří