12. října 2021

Nová gastronomie a pozůstatky návyků z pandemického home officu

Nová gastronomie a pozůstatky návyků z pandemického home officu

Máme za sebou koronavirový rok a půl, kdy se spousta běžných činností zastavila a museli jsme se učit úplně nové návyky. Pro lidi pracující na home officu se změnil životní styl. Někteří z důvodu obavy šířící se nákazy přestali nakupovat a jíst potraviny z běžných velkoobchodů. Místo toho začali nakupovat potraviny online nebo se dokonce pustili do domácího pěstování, pečení a vaření. To do značné míry změnilo svět obchodu a budoucí trendy v gastronomii, které se promítnou i v budoucích letech.

Řada činností se digitalizovala

Ať už o to lidé stáli, nebo ne, spousta činností se z režimu “offline” přesunula do digitálního světa. Jednou z nich je i nákup běžných potravin a donáškových jídel. Firmy, které se specializují na objednávky a rozvoz jídel přes digitální platformy zažívali mohutný vzestup. Společnost Dáme jídlo uvádí, že v době koronavirové pandemie museli změnit řadu procesů, aby sílící nápor ustáli. Dalším příkladem je online supermarket Rohlík.cz. Tomu za poslední rok vzrostl obrat o 100 %. Výzkumy nezávislých studií ukazují, že i po pandemii tento trend bude sílit a lidé budou stále více upřednostňovat online nákupy. 

Úsilí podpořit svou oblíbenou restauraci nebo kavárnu nákupem jídla bylo v době koronaviru pro mnohé podniky záchranou. Je však spojeno s využíváním velkého množství jednorázových obalů. V prodeji nápojů se úspěšně prosadilo nošení svých vlastních kelímků, obalům na jídlo se tento trend vyhýbá. Řešením by ale mohly být zálohované vratné krabičky nebo zavedení nových, ekologičtějších obalů.

S rostoucí poptávkou po donáškovém jídle roste i uhlíková stopa. Již zmiňovaný rozvozce Dáme jídlo se proto snaží hotová jídla rozvážet pomocí elektromobilů, skútrů, kol nebo roznášejí pěšky.

Pro lidi pracující na home officu se objednání z oblíbené restaurace stalo velkým pomocníkem. Stačilo k tomu pár kliknutí v aplikaci. Navíc zjistili, že online nákupy jsou pro ně mnohem výhodnější než návštěva kamenných obchodů a ušetří jim spoustu času. S největší pravděpodobností se proto zdá, že tyto nové nákupní návyky budou i nadále přetrvávat.

Návrat k tradicím a k přírodě 

Díky koronavirové pandemii ušetřila spousta pracovníků hodně času a ten mohli využít í tím, že začali více přemýšlet nad tím, jak se stravují a přistupují ke svému zdraví. Na řadu tak přišla nová řešení a přístupy, jak jíst kvalitně a zdravě. Omezení zpracovaných potravin, cukru, snaha nahradit klasické maso nebo zájem o udržitelnost potravin. To jsou jedny z hlavních věcí, o které se lidé nejvíce zajímali. 

Někteří však odmítali nakupovat potraviny z obchodu kvůli hrozící nákaze a raději si začali doma potraviny pěstovat, péct a vařit. Protože řada zaměstnanců byla “zavřená” doma na home office, byl to pro ně i příjemný relax. 

Úspora času ve formě nápoje

Když do Česka na jaře dorazila první vlna pandemie a nevědělo se, co nás čeká, začali lidé často doplňovat své zásoby potravin. Jednou z možností byly nápoje Mana a veganské alternativy jídla. Nutričně kompletní jídlo ve formě prášku a hotového nápoje na trh začalo pronikat skrze internetové obchody a dnes se běžně prodává i v kamenných prodejnách a hypermarketech. O oblíbenosti nutričních pokrmů svědčí i to, že se stále objevují novinky. Nejznámější z nich je pravděpodobně rostlinný trend ManaBurger. 

Domácí vaření, pečení a zahradničení 

Ne všichni se rozhodli využívat online donáškovou službu, a naopak začali doma více kuchtit. Někdo oprášil starý receptář babičky, někdo zase hledal recepty na internetu. Díky tomu, že lidé pekli a vařili hlavně z domu, získali podrobný přehled o tom, jaké ingredience každé jídlo obsahuje.

Někdo se rozhodl, že chce mít potraviny pod kontrolou už od semínka a začal s pěstováním vlastních potravin. Dnes už k tomu totiž nepotřebujete mít zahradu, skleník, nebo dokonce balkón. Vyrábějí se totiž i tzv. “chytré květináče”, které umožňují snadné pěstování rostlin v jakémkoliv interiéru, a to klidně i v kanceláří. Inteligentní květináč obohatí prostor svěžím „zeleným ostrůvkem“ čerstvých bylinek nebo zeleniny. 

Podpora lokálních dodavatelů 

Není tajemství, že od místních malých farmářů je jídlo kvalitnější a mnohdy i levnější. Také ne všechny obce mají vlastní obchod plný potravin, a tak se lidé obracejí na místní zemědělce a chovatele. Kromě dopřání si kvalitnějších potravin byl nákup od maloobchodních prodejců podporou, kterou během koronavirové pandemie prodejci velmi potřebovali. 

Nový normál?

Pomalu, ale jistě přecházíme z kamenných obchodů do virtuálního světa. Spotřebitelé zjistili, kolik času ušetří online nákupy a také to vypadá, že stoupne oblíbenost maloobchodních lokálních výrobců potravin. Kromě toho, mnoho lidí se naučilo vařit a domácí kuchyně se dost možná stane trendem, který přetrvá. Pandemie nám tak přinesla i mnohá pozitiva, která jsme si po návratu přenesli do běžného života.