15. listopadu 2022

Jak kvalita vzduchu v kanceláři ovlivňuje zdraví i produktivitu?

Jak kvalita vzduchu v kanceláři ovlivňuje zdraví i produktivitu?

Pokud jste se někdy ocitli v neodvětrávané vydýchané místnosti, nejspíš nám dáte za pravdu, že pracovat v takových podmínkách by se vám asi nechtělo. Naše tělo však mohou významně ovlivňovat i méně patrné a složitěji rozpoznatelné faktory kvality vzduchu, jako je zvýšená vlhkost, koncentrace oxidu uhličitého či teplota.

To, že kvalita vzduchu významně ovlivňuje naši produktivitu i zdraví, je dokázáno celou řadou studií. Podle jedné z nich se dokonce náklady spojené na vyčištění vzduchu v kancelářích a odstranění zdrojů znečištění vracejí díky zvýšené efektivitě zaměstnanců zpravidla již do dvou let.

Pojďme se blíže podívat na konkrétní faktory, které jsou pro kvalitu vzduchu klíčové, a na to, jak přesně nás ovlivňují. Zároveň vám poradíme, jak si v kancelářích udržet co nejlepší klimatické podmínky, abyste byli vy i vaši zaměstnanci dlouhodobě zdraví a mohli jste odvádět tu nejlepší práci.

Vlhkost 

Odborníci se shodují na tom, že ideální vlhkost vzduchu v místnosti je mezi 30-50 %. Vysoká vlhkost přímo ovlivňuje naše tělo a způsobuje nadměrné pocení, zrychluje srdeční tep a zhoršuje dýchání, kvůli čemuž se zaměstnanci mohou cítit malátní. Kromě toho je však prostředí se zvýšenou vlhkostí ideální pro roztoče a růst plísní, které dále mohou dráždit naše oči, kůži, a v horších případech dokonce zapříčinit vznik plicních infekcí.

Nízká vlhkost je sice pořád lepší než vysoká, taktéž s sebou ale nese několik komplikací. Mezi nejčastější problémy způsobené nízkou vlhkostí patří bolesti očí, vyrážky a onemocnění dýchacích cest, která mají za následek častou nemocnost zaměstnanců.

Oxid uhličitý (CO2)

Oxid uhličitý se ve vzduchu vyskytuje přirozeně, v uzavřených místnostech však jeho koncentrace bývá mnohem vyšší než v přírodě. Proto by se i v kancelářích měla hladina CO2 udržovat co nejnižší, ideálně okolo 600 ppm (částic na milion). 

Studie provedená vědci z Harvardské univerzity totiž například zjistila, že už 950 ppm může způsobit 15% zhoršení kognitivních funkcí (myšlení, paměť, učení atd.). Při 1400 ppm jde pak až o 50% rozdíl. V kancelářích přitom hladina CO2  často překračuje 1000 a někdy i 3000 ppm. 

Zvýšenou hladinu oxidu uhličitého však sami od sebe nepoznáme. Proto je důležité ji pravidelně kontrolovat pomocí chytrých měřáků typu Luftio, které vzduch v místnosti neustále monitorují a v reálném čase poskytují veškeré potřebné informace o jeho složení a kvalitě.

Teplota

Teplotě na pracovišti jsme se již věnovali v samostatném článku. Ve zkratce však lze říct, že příliš vysoká nebo naopak nízká teplota vzduchu může velmi negativně ovlivňovat naši produktivitu či pozornost. Problémem je, že něco jako ideální teplota vzduchu neexistuje, protože každému zaměstnanci vyhovuje něco trochu jiného. Obecně by se však měla pohybovat mezi 21-23 °C.

Jak čistit vzduch v kanceláři?

Předtím, než se pustíte do čištění vzduchu, je potřeba nejprve znát jeho aktuální stav. Zatímco dříve bylo měření kvality vzduchu poměrně nákladné, dnes jsou již chytrá zařízení monitorující vzduch dostupná za hubičku a stala se běžnou součástí téměř všech administrativních budov. Pokud v té vaší ještě chybí, měli byste to co nejdříve napravit. 

Monitoring vzduchu pomocí chytrých měřáků je důležitý zejména kvůli vlhkosti, koncentraci CO2 či dalších látek, které sice sami ve vzduchu nerozeznáte, ale v dlouhodobém hledisku vám mohou nepříjemně zatopit.

Samotných způsobů, jak zlepšit kvalitu vzduchu v kanceláři, pak existuje spousta. Základním prvkem je dostatečné, ale korigované odvětrávání. Kromě otevřených oken se tak určitě vyplatí investice do klimatizace či ventilace. Pomoct si můžete také rostlinkami nebo čističkou vzduchu. Lepší kvalita ovzduší bývá obecně také v chytrých budovách vybavených propojeným HVAC systémem.

Autor: Petr Hejčl